Wederom is er een nieuwe shooter in console-schietland. Oorlog verkoopt en dat weet de industrie al jaren. Zo dropt de ene na de andere shooter in je schoot. Geen slechte zaak voor de vele fans, maar de meesten van ons kunnen ze niet allemaal spelen, geld is een overweging maar het meest nijpende is tijd. Zoek je een goede online shooter en wil je een beetje mee kunnen komen, een jager zijn en geen weerloos konijn, dan zul je wat tijd in de game moeten steken. Hoe kies je dan uit de vele online shooters die momenteel worden uitgebracht, allemaal schreeuwen ze hetzelfde; Nieuw! Nieuw! Nieuw! Het lijken wel wasmiddelen. Maakt BF:BC je kleding goed wit?
Uiteindelijk koop je een titel en blijk je het allemaal al een keer gezien en gedaan te hebben. Er is, echter, altijd een aspect geweest waar de meeste gamers naar uit hebben gekeken en nooit gehad hebben. De boel slopen. En dan bedoel ik ook echt slopen! Hoe vaak hebben we niet op een lastige sniper staan schieten die zich achter een klein beukeboompje had verstopt en daar volkomen veilig was, ook met zijn allen als een gek op een huis staan knallen zonder ook maar een dakpan te breken. Dit is zo oud als Wolfenstein 3D en we zijn het gewend. Dit behoort volgens Dice tot het verleden. In de shooter Black konden we er al een beetje van proeven, maar nu BF:BC gearriveerd is kunnen we gaan schransen en geloof me, je zal je vingers er bij aflikken.

De nieuwe Frostbite Engine zorgt ervoor dat er bijna geen veilige plekjes meer zijn, de bovenste verdieping van een huis is geen paradijs meer voor "Campers" maar een Deathtrap. Een welgeplaatste granaat en de complete muur verdwijnt, nog een granaat en de Camper verdwijnt, opgeruimd staat netjes. Dit concept waarbij (vrijwel) alles kapot kan, werkt. Als je deze game gespeeld hebt, wil je niks anders meer, games die je hierna speelt en deze feature niet hebben zullen snel als verouderd aanvoelen. Dit doen ze goed bij Dice en zal, hopelijk, snel door andere ontwikkelaars overgenomen worden.
Zoals alle Battlefield games blinkt ook deze uit in de multiplayer en is de single player een verplicht nummer, hoe hard ze dat altijd ook ontkennen.
Dus met Bad Company wederom een nieuwe poging om een interessante single player neer te zetten. Ik heb hem nog niet uitgespeeld maar het mag gezegd worden, het is een redelijke poging. Het heeft in ieder geval een paar leuke elementen zoals uitgestrekte velden, een redelijk doorlopende verhaallijn en vele, vele objecten om met de grond gelijk te maken. Het verhaal is welbekend, een stel uitgerangeerde militairen vindt een betere reden om te vechten en dat is goud. Losjes gebaseerd op Three Kings en Kelly`s Heroes is dit een leuke setting voor een verhaal dat zichzelf niet al te serieus neemt. Iets dat terug te vinden is in de heerlijk gortdroge "one-liners" die de karakters spuien.

Tot nu toe heb ik me er redelijk mee vermaakt, maar een reden om de game te kopen is het bij lange na niet, dan speel ik liever Call of Duty IV voor de zoveelste keer. Het blijft gewoon een feit dat als je net een paar zenuwslopende rondes online hebt gespeeld en dan een single player level begint te spelen, dit saai aandoet en je totaal geen kick krijgt van het omleggen van een paar computergestuurde tegenstanders, die het verstand van een platgereden kikker hebben.
Je koopt dit spel dus voor de multiplayer en hier wordt je op je wenken bediend. Er is duidelijk goed nagedacht over hoe ze deze langlopende reeks weer heftiger konden maken. Een van de problemen die mij nog duidelijk voor ogen staat in de vorige Battlefield voor de Xbox 360 was het moment dat je op een stukje van de map zat te knokken, het als "last man standing" wist te overleven en toen, zin in meer, om je heen keek en er niemand te vinden was, in de verte zag je wel rooksporen van raketten maar jij bent er niet bij!

Op dit soort momenten is er natuurlijk geen voertuig te bekennen en zul je met de benenwagen moeten gaan, je kon wel zelfmoord plegen maar dit gaf mij altijd een naar bijsmaakje.
Om dit te voorkomen en het tempo hoog te houden is er nu "Gold Rush" (mag ik een applaus voor Dice). Dit houdt in dat de map in vieren gedeeld wordt en je als aanvaller 2 goudkisten moet zien te vernietigen om het volgende kwadrant vrij te spelen en je een nieuwe basis te verschaffen waar voertuigen te vinden zijn. Dit klinkt simpel en dat is het ook, maar zoals vele simpele dingen werkt dit goed, erg goed.
In Gold Rush speel je dus als aanvaller of als verdediger, dit wordt na elke partij omgedraaid en geen van beide rollen zal dus snel vervelen. Een bijkomend voordeel is dat je als verdediger automatisch naar plekken gaat zoeken waar de aanvallers langs moeten komen, deze plekjes onthoudt je en als je na de ronde ineens aanvaller bent weet je gelijk ook waar je op je tellen moet passen.

Een andere verbetering zit in het klassesysteem, wie hier niet bekend mee is; je kunt, net zoals in de vorige delen kiezen uit 5 klassen met elk hun eigen wapens en gadgets:
Assault: Dit geeft je de meest evenwichtige wapens, goed, maar niet uitmuntend, op elke afstand en met natuurlijk de granaatwerper. Een hoop plezier gegarandeerd!
Demolition: Vooral diegene die van dingen opblazen houdt de enige logische keuze, geleverd met bazooka en landmijnen.
Recon: Schieten op lange afstand ten voeten uit. Wie zich liever niet tussen al die hectiek begeeft, liever een afgelegen boompje opzoekt en daar de rest van de ronde, rustig speurend naar gelegenheidsdoelen, je tentje opslaat, dit is de klasse voor jou. Gratis sniperrifle en laseraanwijzer inbegrepen.
Specialist: Voor de wat meer avontuurlijke gamers onder ons, geleverd met een SMG voor korte afstanden en een gezonde voorraad C4, ideaal voor het binnensluipen van een basis om de boel aan gort te blazen.
Support: Wie ooit Rambo of de openingscene van Saving private Ryan heeft gezien weet waar ik het hier over heb. Pure vuurkracht vanaf middellange afstanden met een Light Machine Gun ( Light??) afgerond met een Mortierstrike op afroep. Nog niet genoeg? Je kunt al je teamleden helen en alle voertuigen maken. De manier om vrienden te maken.

Al deze klassen zijn bedoeld om een evenwichtig team op poten te zetten dat moet samenwerken om de overwinning te behalen, ook hebben ze wat subtielere vormen van samenwerking ontwikkeld die af en toe verrassend leuk uit de verf komen. Een voorbeeld hiervan is dat je als Specialist een homing signal op een voertuig kunt plakken en dat eenieder die een bazooka heeft hierop kan locken. Een tank die snel achter een huis verdwijnt zal jou raket nooit zien aankomen. Dat dit online niet altijd gebeurt mag de pret niet drukken, soms gebeurt het wel en die potjes zul je niet snel vergeten.
Ook nieuw is het beloningssysteem. Nu kun je niet alleen nietszeggende medailles behalen maar ook nieuwe wapens vrij spelen. Dit werkt natuurlijk alleen als je er dan ook echt op vooruit gaat. Dit is gelukkig het geval, de verschillende wapens hebben nu echt hun eigen voordelen en nadelen. De een schiet sneller en de ander is weer nauwkeuriger. Dit geeft je de kans om het juiste wapen te vinden en hopelijk je score weer wat op te schroeven.

Is er dan niks negatiefs op te merken? Ja en nee, grafisch heb ik wel betere games gezien en er hangt een korrelige waas over je beeld dat je de indruk geeft naar een oude film te kijken. De problemen met lag zijn verbeterd maar nog altijd niet perfect. Dit zijn echter kleine dingen en ze wennen snel. Al met al is Battlefield: Bad Company een zeer geslaagd product geworden waarin het lastig is je snel te vervelen. Om de eerste vraag uit de intro te beantwoorden; Nee, BF:BC maakt je kleding lekker smeuďg rood!
Geschreven door: Jeroen & Verdi
Reacties
Sinds wanneer hebben tanks geen rupsbanden meer nodig? (Zie laatste screens)
Ik heb ondertussen de single player bijna uitgespeeld en ik vind het echt een zeer goed spel, Alleen dat volledige vernietiging voor het eerst is klopt niet, söldner deed het in 2004 al ;-)
Tikkietegek 08-07-08 | 13:50
Al mn gekopieerde titels doen het behalve deze net weer. Unable to read disc bla bla. Best verzuurd dus, toen ik even kon proeven smaakte het naar heel veel meer
Narly 08-07-08 | 14:06
Dist spel is meesterlijk ik was helemaal freak van GTA IV, maar toen kwam dit spel ik was verkocht. De single player is vrij kort maar wel super vooral de karakters van het team ! De multiplayer is echt MEESTERLIJK vooral omdat je naast achievements ook nog andere medailles en pruttel kan verdienen!!
Bassje 08-07-08 | 14:36
Paar niet onbelangrijke minpunten bij de singleplayer:
- jezelf healen kan onbeperkt
- bij het opnieuw spelen van een level zijn eerder doodgeschoten mannetjes nog steeds dood
- eentonige omgevingen / gameplay
Vooral de eerste twee punten halen het gevoel van met bloed, zweet en tranen een level halen voor 90% weg.
File 08-07-08 | 14:50
Die Demo op Live vond ik echt superslecht, voelde gewoon niet vet en chaotisch. Ik betwijfel of ik deze game ga halen, misschien als ie in de budgetbak ligt.
Verloren Zaak 08-07-08 | 15:23
Dat korrelige beeld is een bewuste keuze geweest, prima als je het er niet mee eens bent, maar het is wel bewust en niet een technisch foutje...
bizz 08-07-08 | 16:09
Verrek die titel was ik helemaal vergeten Tikkietegek daar was niks is mee
Multikuli 08-07-08 | 16:30
Is de multiplayer beter dan Unreal Tournament 3? Zo ja, dan koop ik hem.
Alfred E. Neuman 08-07-08 | 18:09
De beste game die er is, echt waar, de multiplayer is ook echt super op een beetje drukkere server krijg je super grote gevechten waar alles om je heen aan puin word geblazen. Echt een absolute aanrader!
Firen 08-07-08 | 18:22
@Alfred Neuman
Appels en peren?
OT: Heb de demo online gespeeld, en blijf het ook spelen. Geweldige map(oasis), soms lekker chaotisch schieten, niets leuker dan meerdere mensen neerknallen met je tank. Minpunt is toch wel dat de Attackers een Mortier aanvalskannon(Howitzer) hebben, die zelfs wanneer die kapot is weer terug komt. En..."Gratis sniperrifle en laseraanwijzer inbegrepen", de laseraanwijzer moet worden ge-unlockt.
Be-Em-We 08-07-08 | 18:50
@Be-Em-We
Okee dan, ik hou het wel bij halo en unreal. Vond cod4 wel leuk maar na 2-3 weken ging ie toch weer de kast in, zal met deze game dan ook wel zo zijn.
Alfred E. Neuman 08-07-08 | 19:53
@Alfred
CoD is toch wel wat anders. In BF is het niet zo dat als je door het midden van map loopt meteen gensniped wordt, en dat mensen kampen achter zulke kleine gangetjes dat je niet de tijd hebt om te richten. In BF heb je voertuigen, heli's etc. Toch een hele andere ervaring. Als je twijfelt kun je wel proberen het spel te huren voor een paar dagen, dat scheelt mischien een miskoop.
Be-Em-We 08-07-08 | 22:13
alles kapodt? Bullshit, alleen daken en buitenmuren... Ja, muren aan de binnekant van het huis blijven staan. Beetje gay, maar vooruit...
...it's an improvement.
lord_reet_veter 09-07-08 | 01:30
Ik vind 't een toffe game. Online is erg vermakelijk. Voeg me toe op PSN (Caemgen) als je zin hebt ingemaakt te worden.
Wat het vernietigen van de omgeving betreft; het is leuk, maar nog lang niet perfect. Het wordt pas belonend als steunpalen vernietigt kunnen worden zodat een huis volledig (op basis van physics, niet pre-animated) instort.
Red Faction belooft dit waar te maken (check de trailers/dev reports maar). Ik kijk er nu al naar uit!
Caemgen 09-07-08 | 01:46
@Caemgen, BF:BC zou dat ook implementeren, hun excuus was echter dat bij 'totale destructie' de multiplayer ervaring minder zou worden omdat dan aan het einde van een ronde er simpelweg niets meer overeind staat... of dit de werkelijke reden is, of omdat hiervoor gekozen is vanwege tijdnood weet ik niet, Frostbite zou dit echter zeer goed aan moeten kunneen, levert momenteel wel de beste pshysics die ik in een 'echte game' (dus niet demo van engine) gezien heb!
bo-oz 09-07-08 | 09:22
Hele gave game. Maar zeker (nog) niet perfect. Maar als het goed is komen er nog een berg updates aan (maps, modi..etc)
Ik heb een beetje het gevoel alsof ik onder water loop als ik BF:BC speel na COD4. Kan ook het bier zijn.
Wist nog niet van de tracer gun/bazooka lock :P gebruikte het voornamelijk om vervelende snipers te taggen. Leerzaam:).
Heb nog wel paar iffy's:
-ea servers... vreselijk.
-regelmatig van 2 meter afstand ge"knifed" dus lag. Bizar. (zie vorig punt) Maar raar genoeg weinig last gehad van lag op grote afstand.
Leuke review.
InbredPony 10-07-08 | 20:22