PC/PS3/X360 - Om maar direct met de deur in huis te vallen; Operation Flashpoint - Dragon Rising is de allerrrbeste oorlogssimulator die tot nu toe op de consoles (en PC) verschenen is, mits je als gamert een paar mankementen voor lief wil nemen. Klaar, meer hoef je als liefhebber van oorlogssimulators niet te weten. Er is namelijk gewoon geen concurrentie (nee, Call of Duty is iets anders). En waarom is deze review zo laat? Omdat meneer de postbode het nodig vond om het reviewexemplaar zelf te houden. Een vroeg kerstcadeautje ofzeau. Veel plezier ermee meneer de postbode!
De naam Operation Flashpoint zullen sommige van jullie nog wel van vroegah kennen als een game die hoge ogen gooide met het scherpe oog voor realisme en de verstrekkende omgevingen. Dragon Rising pakt diezelfde formule, maar gaat niet verder waar OF1 ophield. Het snijdt een compleet nieuw hoofdstuk aan in de nabijgelegen toekomst. We schrijven anno 2010, een tijdperk waarin China kampt met een groot olie- en gastekort. Op het nabijgelegen eilandje Kiska (in-game Skira geheten) is onlangs een grote olie- en gasreserve gevonden, maar deze is in het bezit van Rusland. Als een kat in het nauwe besluit China om Rusland aan te vallen, om zo de macht over het eiland te krijgen. Rusland doet daarop een beroep op bondgenoot Amerika om het vuile werk op te knappen. De game begint zodra je als soldaat van de United States Marine Corps arriveert op het eiland. Anyway, check onderstaand filmpje maar voor de details die in de intro van de game gegeven worden.
Tot zover de saaie theorie, tijd voor de praktijk. OF:DR is een oorlogssimulator, en dat betekent dat Rambo dit keer even thuis mag blijven. Één verkeerde beweging, één verkeerd commando, of één te vlugge beslissing, en de missie kan afgelopen zijn. In OF:DR dient de gamert bedachtzaam en tactisch te werk te gaan en goed van te voren te plannen en te anticiperen. Running and Gunning werkt in deze game niet. De missies bestaan veelal uit 'ga naar locatie x en moord daar iedereen uit' of 'blaas onderwerp y op', en bieden wat dat betreft weinig variatie. Dat neemt echter niet weg dat je door de combinatie van een hoge moeilijkheidsgraad en hoog realisme-gehalte iedere keer weer met een kloppend hart in je keel zit te spelen, vooral wanneer de voorbedachte tactiek in de praktijk slecht uitpakt. Dan is het snel inpakken en wegwezen, of doorzeeft worden door vijandelijke troepen en gunships. OF:DR is moeilijk, en wellicht te moeilijk voor de mediocre gamert. Zelfs voor de hardcore gamert zal het geen walk in the park zijn trouwens, maar de voldoening die je voelt na elke missie is ongeëvenaard. De combinatie tussen realisme en fictie is erg goed uitgepakt.
Een onderdeel dat niet goed uitpakt is de AI. Ik weet niet welke cross eyed cybergnome de AI bestuurt van je teammates, maar richten kunnen ze in ieder geval niet. Je bent daardoor veelal een lone wolf die het leeuwendeel van de tegenstanders zelf kapodt schiet. De AI reageert overigens wel goed op de commando’s die je geeft, maar weigert na of tijdens uitvoering daarvan op een intelligente manier dekking te zoeken. Een voorbeeldje: aan de zijkant van een vijandelijk dorp staat een gebouw. We geven het order tot invallen en je teammates rennen richting het gebouw. In plaats van via de achterdeur naar binnen te gaan, die geheel vrij is van vijanden, lopen ze om en komen in het spervuur van de vijand terecht; Mission Failed. Dit soort situaties zorgen voor veel ergernissen, helemaal omdat de checkpoints soms behoorlijk ver uit elkaar liggen en je dezelfde weg dan wel drie of vier keer mag afleggen voordat je weer op het juiste punt bent aangeland. Nee, de AI doet helaas behoorlijk wat afbreuk aan de kwaliteit van de game. Naast solo kan OF:DR (gelukkig) ook co-op met drie anderen gespeeld worden, en kunnen er online tot acht spelers de gebruikelijke multiplayermodes doen als deathmatch en infiltration. Hierbij kan iedere speler ook een eigen squad krijgen, die dan aangevuld worden met bots. Helaas speelt de buggy AI je dan alsnog parten en is het vele malen leuker om met een kleine groep op een kleine map te spelen.
De AI terzijde is Operation Flashpoint - Dragon Rising een zeer goede game die helaas niet voor de massa is weggelegd. Een kleine groep realisme-fetisjisten zal hem zeker weten te waarderen, maar voor het overgrote deel van de ADD-jeugd zal het allemaal te moeizaam gaan. De realiteit is natuurlijk niet zo spectaculair als ons in Call of Duty en Battlefield wordt voorgehouden. Die groep kan dan ook maar beter even wachten tot Modern Warfare 2. OF:DR is ondanks zijn flaws een ongeslepen diamant, en gecombineerd met een dijk van een soundtrack zal hij zeker de harten van de liefhebbers veroveren. Of dat er veel zijn is echter een ander verhaal.
Reacties
Geen concurrentie? Wat dacht je van Arma2? Is al wel wat ouder, maar telt nog wel mee hoor.
Tijnewijn 26-10-09 | 10:28
nog maar 2 weken.....
goeiemoggel! 26-10-09 | 10:45
Ik heb best wel geduld met games, maar onderstaande passage en verder weerhouden mij er toch echt van deze game te gaan halen....
"In plaats van via de achterdeur naar binnen te gaan, die geheel vrij is van vijanden, lopen ze om en komen in het spervuur van de vijand terecht; Mission Failed."
God is een gamer 26-10-09 | 10:48
Arma2 is inderdaad geen concurrentie. Dat is een game net als het oudere "Soldner". Vol gepakt met features maar werkt totaal niet als game.
De Ai is behoorlijk slim, vooral de tegenstander, maar zeker de eigen troepen moeten nog iets meer geleid worden dan men in eerste instantie denkt. Je moet de Ai niet het vuile werk willen laten opknappen. Er is echter in de community al een Ultimate Ai patch waardoor de boel een stuk beter werkt.
Wat ik graag zou zien zijn nacht missies zonder volle maan, zodat je echt je night vision moet gebruiken.
Seletitic 26-10-09 | 10:53
De single-play missies zijn ook vrij kort, na ongeveer 6 uur zit je bij de laatste missie als je alles op 'normal' speelt. En op PC werkt de MP ook niet fantastisch, redelijk veel lag e.d
Verder is 't een leuke game hoor !
ikzouhetnietweten 26-10-09 | 10:55
Jammer van die AI.., wie weet wordt dat gefixed. En realisme kan geen minpunt zijn natuurlijk...
Tipje voor realisme-freaks én multiplayer liefhebbers..: Project Reality 0.87 (een Battlefield2 mod) is werkelijk indrukwekkend goed en is veruit de meest realistische online shooter die er momenteel is (Een totaal andere game dan BF2, niet te vergelijken). En het is nog gratis ook, als je BF2 hebt tenminste. Een zware aanrader! :))
filegrabber 26-10-09 | 11:13
Een 7,5.
Met alle beloftes die OPFDR waar zou maken.
Je slaat volledig de plank mis met de review. Dit is een spel wat gemarket is als multiplayer-knaller, en vervolgens zit er geen cd-key bescherming op, geen anticheat-bescherming geen dedicated servers (hoewel dat wel op de doos staat), je kan niet eens een game die al begonnen is joinen. De graphics zijn matig, je kan niet rondkijken in een voertuig, je kan niet om de hoek leunen, je teammaten zijn waardeloos in singleplayer, en je speelt een tactical squad-based shooter dus in je eentje wat compleet achterlijk is.
Het commandomenu is zo gemaakt dat je het bedient met de WASD knoppen, wat dus betekent dat je altijd stil moet staan om bevelen te geven. Er zit geen mission editor bij de console-versie, en je moet gebruik maken van een bug om het hele eiland te zien (wat overigens 90% hetzelfde is).
Ik kan zo nog wel een uur doorgaan. Kortom, deze review is bagger, dit spel is kut, en het de zoveelste codemasters fail. Multiplayer is dood, singleplayer is kort, en er is nog steeds onduidelijkheid of ze uberhaupt met dedicated servers bezig zijn.
Koop dit spel nooit van z'n leven, je kan het toch zo downloaden en online spelen want dit spel verdient niet beter.
Jezus 26-10-09 | 11:30
@Jezus
Thanks, stond net op het punt deze bagger te kopen :D
God 26-10-09 | 12:29
"En waarom is deze review zo laat? Omdat meneer de postbode het nodig vond om het reviewexemplaar zelf te houden."
Aahahahaha ja, alsof er echt een naar JULLIE, een of ander obscuur wannabe game review siteje met nog geen 200 lezers per artikel, opgestuurd is :\
God 26-10-09 | 12:38
Ik zou deze game niet direct aanraden. Alleen spelen is bijna geen optie door de slechte AI. Echter met 4 goede spelers co-op kun je bijna Running and Gunning. Op normal in 2 avondjes uitgespeelt. Zeer veel lopen (echt kilometers) zonder actie. Weinig interresant landschap. Te weinig verschillende gear en geen optie om zelf te kiezen wat je meeneemt is echt in dit type game echt belachelijk. Grafisch ook niks indrukwekkends. Het enige wat deze game leuk maakt is de co-op en het tactisch samenspelen wat hiermee gepaard gaat.
Aad Teïst 26-10-09 | 12:45
heb em al een tijdje en kan me prima vinden in de review en de comments hier. slechte game, slechte gfx en slechte AI. Moet er wel bij vermelden dat ik hem direct speelde na Uncharted 2 uitgespeeld te hebben (wat een gruwelijk goed spel is).
jimKorn 26-10-09 | 12:55
Ik heb het spel direct op de releasedag gekocht, en om eerlijk te zijn vind ik het uiteindelijk niet die 40 Euro waard. Het spel heeft zeker een bepaalde moeilijkheidsgraad door de goede AI die de vijand heeft en het realisme die het spel te bieden heeft. Wat het spel niet biedt is vele uren vermaak zoals andere shooters. Ik geef het een voldoende, maar geen hoog cijfer. Iedereen die het toch wil spelen kan het beter downloaden, het spel heeft toch geen serial.
Tomatenketchup 26-10-09 | 13:17
Meer een opvolger van Delta Force dan van Operation Flashpoint. Wat een echt goed spel was, afgesloten van je team, overal Russen, blijft 1 van de beste missies ooit. Kruipen door het gras, en voor je het wist was je langer naar de zonsondegang aan het staren dan dat je de russen in de gaten hield. Nog maar eens proberen. Ben niet erg te spreken over het vervolg.
Uberheertje 26-10-09 | 13:29
Heb het spel na een dag weer teruggebracht.. Zeker geen waardig opvolger van de orginele OFP! Toch maar weer ARMA gaan spelen denk...
Kwak! 26-10-09 | 14:09
Ik had het spel ook even gespeeld en ik merkte dat het meer een kwestie was van heel lang over een groot veld rennen en na 5-10 min pas een basis zien, en als je dan doodgaat mag je de hele route weer opnieuw afleggen.
Beetje stomme opmerking die je maakt trouwens : "Een kleine groep realisme-fetisjisten zal hem zeker weten te waarderen, maar voor het overgrote deel van de ADD-jeugd zal het allemaal te moeizaam gaan." Maar daar trek ik mij niet zo veel van aan, deze site heeft toch weinig nieuwswaarde.
Henkuchov 26-10-09 | 14:10
Ben het met Jezus eens.
Vond de single player trouwens helemaal niet zo moelijk en realistisch en heb de meeste acties zonder veel steun van mijn teamleden volbracht.
Mulitplayer is dramatisch, hoge pings, weinig games. Veel lopen. respawn punten zijn vaak ver weg van de actie.
Ben teleurgesteld.
Toch maar MW2 afwachten (of nog liever BF BC2)
poepoeh 26-10-09 | 15:12
Na 2uur al van me Pc gegooid, graphics zijn Lame, en er gebeurt niks, als ik dan eindelijk na uren lopen iemand tegen kwam, knal knal, maakte me teammates hem meteen dood. Bovendien hoort iemand met 3 kogels in ze borst gewoon deaud te zijn, realisme, me kont.
Sucks! 26-10-09 | 15:48
Ik ben ook ZWAAR teleurgesteld, ik heb meer dan een jaar zitten kwijlen bij de online filmpjes en developer interviews, al m'n vrienden verteld dat het beste spel aller tijden uitkomt, en dan blijkt er nauwelijks iets over te zijn van datgene wat er in zou zitten: "Open sandbox world" leugen, de gevechten spelen zich in afgebakende gebieden af, en je moet opschieten anders is "het mission over" Dat laat weinig ruimte over om tactieken te bedenken. "39 pilotable vehicles" Ok, waar zijn ze dan? Ik kom alleen jeeps tegen, (Die echt rijden als een dweil, wat colin mc rae physics was niet gek geweest) Een vrachtwagen die steeds omflikkert!! Als ik per ongeluk mijn verrekijker selecteer ipv verband, moet ik eerst de animatie van de verrekijker afwachten, dan wegstoppen en verbandje tevoorschijn halen.
Om orders uit te delen moet je stil staan, ook om van wapen te wisselen. Als je denkt lekker verstopt in het gras te liggen, lekker "stealth" heb je het mooi mis, want gras wordt alleen van dichtbij gerenderd, en de vijand ziet jou gewoon op een kale helling liggen. Ha. Na verloop van tijd besef je dat je eigenlijk alleen maar AT units en AA units aan het uitschakelen bent, en dat wordt erg snel saai.
"Persistent damage" Mooi man! Houdt in dat wat je kapotmaakt, ook zo blijft, het hele spel, dus je moet goed nadenken over wat je opblaast. Totale onzin, is gewoon niet aan de orde geweest, blaas alles maar op, maakt geen reet uit. Online: breek me de bek niet open, wat een puinhoop. Ik heb verdriet door dit spel vanwege de verwachtingen die het heeft gecreëerd. Spijt.
Roy Orbitol 26-10-09 | 18:02
Ik speel trouwens op de 360.
Roy Orbitol 26-10-09 | 18:04
Sorry voor de triplepost, maar ik vergeet iets: Weet je wat ook zo erg is? De dode lichamen verdwijnen erg snel (lekker realistisch) Maar wat nog erger is: Omdat je nogal vaak krap komt te zitten met ammo, is het noodzakelijk om dode lichamen van je tegenstanders te ransacken, looten, maar omdat de gevechten zich over grotere afstanden afspelen ben je vaak te laat bij je slachtoffer die met wapens en al verdwenen is. #5*&@>| !!!!
Roy Orbitol 26-10-09 | 18:15
Yoooo, 7.5, en dan alle replies lezen over hoe slecht het spel is... Weten we ook weer wat jouw review skills waard zijn Watashi.
God 26-10-09 | 19:20
Ik heb hem onderhand uitgespeeld en heb er wél van genoten. Er zitten inderdaad veel foutjes in, maar de game is wel erg uitdagend en spannend. Soms inderdaad frustrerend, vooral de AI van de teamgenoten, maar ik neem het maar voor lief. Heb de game toch met plezier uitgespeeld (wel errug kort)
koning 26-10-09 | 19:46
@God
Amen.
Jezus 26-10-09 | 20:05
Waarom zijn ze zo kort?
Albatros John 26-10-09 | 20:37
Omdat ze het zo snel mogelijk in de winkel willen hebben. Het eiland ligt er al, dus het enige dat ze hoefde te doen is nog een paar missions te verzinnen. Nee hoor, ze verzinnen er een paar en geven dan een mission editor erbij, dan mag je zelf aan de slag. Lekker makkelijk. Is hetzelfde als een boek schrijven met maar twee hoofdstukken erin, met daarbij een woordenboek. Mag je de overige hoofdstukken zelf schrijven!!!
Dat van Roy Orbitol viel me inderdaad ook op. Zoveel voertuigen, maar in het spel gebruik je er 2 hooguit 3 en die zijn inderdaad nauwelijks te besturen!
poepoeh 26-10-09 | 21:22
In verhouding tot de eerste OF is dit spel een regelrechte tegenvaller. Na twee missies in SP heb je eigenlijk alles al gezien. Geen keuze in wapens, een handvol voertuigen met maximaal een MG aan boord en that's it. Dus als je had verwacht een missie te krijgen met een APC of Cobra dan kom je zwaar bedrogen uit. Multiplayer is een lachertje: het werkt gewoon niet (de tekst 'connection lost' staat zowat in m'n scherm gebrand) of je komt in een game terecht met een ping van boven de 300. Samenvattend kan dit spel zich niet eens meten met de eerste versie van Delta Force. Jammer. Cijfer: een 2 voor de moeite.
Rideo Ergo Sum 26-10-09 | 22:27
@Watashi
Als je een spleetoog bent (komt door je naam). doe dan je ogen open...
OFP Dragon Rising is de groooooooootste bagger die je een OFP1 fan op zn bord kan leggen. Dit is het meest slechte spel ooit. Vooral als je het op de PC gespeeld hebt moet je je erg genaaid voelen...
Ook raar dat deze review er nu al is (/sarcasme). Een review gebruikt men (officieel dan) om te kijken wat een "game-expert" over een spel zegt zodat je weet of je hem idd moet aanschaffen of niet. Vooral dit spel waar veel mensen op hebben gewacht zou je het heel vroeg moeten doen. Ik denk dat niemand van Gamert hem wou reviewen en dat hij na weken op een bureau te hebben gelegen bij jou op de mand terecht is gekomen. anyhoe:
Ik voel mij genaaid doordat het aanvoelt alsof ik een console port aan het spelen ben. Operation Flashpoint 1 heb ik vroeger ook gekocht en dat was er alleen voor de PC toen. Nu jaren later krijgen we dit voor de kiezen als PC gamer. Is dit waarvoor we spellen kopen?
Die graphix kunnen echt niet. In de developers filmpjes vertellen ze nog over de realisme als je iemand dood schiet (zoals een headshot). Het lijk ziet eruit alsof je counterstrike 1 aan het spelen bent. De explosies alleen al lijken wel 2d plaatjes uit dukenukem3d die een iets hogere resolutie hebben. Het jaar 2001 (release OF-CWC) belde, ze willen hun graphix terug. Wat ook nog een punt van frustratie is is dat als ik mijn 360 controller in mijn pc heb zitten alle knoppen en commands voor de controller inclusief plaatjes worden uitgelegd. Als je met toetsenbord en muis speelt (waar je een FPS zoals dit mee hoort te spelen naar mijn mening) krijg je dus niet te zien welke knop van je toetsenbord waarvoor dient (wat nog extra het gevoel geeft dat ik een halfbakken port speel).
Hierdoor krijgt het spel van mij een flinke onvoldoende. Goedzo Codemasters! jullie weten hoe je met je achterban om moeten gaan... NOT!
nog wat extra punten? oké! alstu:
-De AI is niet geweldig (Delta Force had een beter AI...);
-Erg korte campaign (11 missies die je in een zucht doorloopt);
-Commando's geven via een bizar onhandig menusysteem (komt door de consoles);
-Vreemde FOV, dit is typerend voor een consolegame als deze (het lijkt een FOV van ongeveer 60, het lijkt alsof je continu inzoomt);
-De graphics zijn uit 2002, veel wazige textures (again....console power!);
-Veel houterige animaties (kijk hoe die tango's en teammates lopen)
- Je kunt geen piloot meer spelen in de SP campaign, en ook geen tank crew member zijn. (Iets wat geweldig was in OFP1)
-Ik kwam een uitgebrand pantservoertuig tegen wat letterlijk een spel uit 1999 beschaamd zou hebben, zo low poly was het. Werkelijk ongehoord. De wielen waren cylinders met 8 harde hoeken erin. Het was gewoon erg. (Console FTW!)
RadioKies{~} 26-10-09 | 23:14
Uurrraaaaah Wat ben ik blij dat ik tegenwoordig wacht met het kopen van een game.
Dit zag er wederom veelbelovend uit, maar zoals zo vaak is we werkelijkheid anders.
Weer 40 euro in mijn zak gehouden. Bedankt allemaal voor de replies.
Drecks 27-10-09 | 10:13
Beter wachten we allemaal op BF BC 2 en COD MW2, Deze game maakt gewoonweg z'n verwachtingen niet waar.
Persoonlijke reviewcijfer: 5
Vulgaris Magistralis 27-10-09 | 11:29
@ God 26-10-09 | 12:38
Toch is het echt zo. Groetjes!
De postbode.
PTS 27-10-09 | 12:48
@PTS
Hahaha ja en die postbode z'n baan kwijtraken door een waardeloze game te jatten? ;) Jij wel.
God 27-10-09 | 13:53
Wtf is dit voor een review? ik heb het spel en ik zal je zeggen koop het niet!
@jezus je hebt helemaal gelijk, dit spel zit vol bugs en je speelt maar op 1 eiland waar alles het zelfde is de planten en de gebouwen allemaal het zelfde.. en dan heb je nog dat team wat met je mee loopt daar heb je geen zak aan! NIET KOPEN en de kerel die deze review heeft gepost moest stoned zijn geweest.
jack 27-10-09 | 17:07
"Beter wachten we allemaal op BF BC 2 en COD MW2, Deze game maakt gewoonweg z'n verwachtingen niet waar.
Persoonlijke reviewcijfer: 5 Vulgaris Magistralis"
Het feit dat jij BF en COD met dit spelgenre vergelijkt zegt alweer hoe weinig jij ervan snapt.
HarmlessSoul 28-10-09 | 00:52
Zo te zien heeft de helft van de reaguurders weer eens het truukje van begrijpend lezen niet uitgevoerd. Er staat duidelijk dat de videogame niet voor iedereen is. Staat erin, echt waar. Dus dat somme reaguurders uit hun slof schieten omdat ze de game niet vet vinden is begrijpelijk, wat HarmlessSoul zegt. Als ik vervolgens kijk naar andere reviews over deze game, dan zit het cijfer niet eens zo ver van andere journalisten af. Dan wordt de vraag meteen: zijn alle gamejournalisten nou zo slim, of alle reaguurders zo dom?
28-10-09 | 09:58
@Anoniem figuur
Dus als je maar in je review zet dat het niet voor iedereen is is je review per definitie goed? Met je domme vragen.
God 28-10-09 | 14:12
@Anoniem figuur: Ik heb het spel juist gekocht omdat het serieus is, ik behoor tot de groep waar het voor bedoeld is. Daarom kan ik eerlijk zeggen dat het spel niet deugt, en als je me niet gelooft koop het dan maar gewoon. Ik ben toch geen klein kind!!
Roy Orbitol 28-10-09 | 18:37
'Een kleine groep realisme-fetisjisten zal hem zeker weten te waarderen", wtf? Dit spel is voor niemand.
Liefhebbers van realisme en het origineel hebben maar een spel nodig: Arma 2. Dat is van de makers van de originele Operation Flashpoint. OPF:DR speelt als een gammele console port. Arma 2 gaat in realisme ook veel verder dan OFP:DR.
Ik krijg niet echt het gevoel dat de reviewer wat van games weet... IIG reviewer, haal maar snel even Arma 2 en ga dat eens spelen. Awesome.
Tull 29-10-09 | 12:30