Naar Navigatie
POWERED BY GS INFO

reviews

Recensie - LittleBigPlanet 2

Wie niet klein is, moet slim zijn! Nee... Wie niet slim is, moet groot worden! Ehm... Wie niet groot is, moet wl een LOI-cursus. Nou ja, er bestaat een spreekwoord dat prima bij LittleBigPlanet 2 past. Een ander voorbeeld: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Of: actie is reactie (Dat is de derde wet van Newton, maar als jij daar een spreekwoord van maakt doen we dat gewoon hoor! - Admiraal D.). En wat te denken van: de pen is machtiger dan het zwaard? Allemaal kloppen ze. Deze review zal voor de LBP1-spelers vrijwel nutteloos zijn. Bent u iemand die van het eerste deel genoten heeft? Speel dan gewoon deel twee k. Er is meer, je kan meer en al uw vrienden die deel n speelden, spelen nu part deux. Heb je geen id of deze game in je straatje past, omdat je het eerste deel links liet liggen, lees dan vooral verder.

---

Klik voor vergroting (1196x660)

Help!

Kijk uit! De 'Negativitron' is op oorlogspad en Craftworld moet er aan geloven. Voor degenen die geen idee wat dat allemaal betekent: Craftworld is de wereld waarin Sackboy, de schattige hoofdpersoon, leeft. Zoals de naam eigenlijk al zegt, kan alles in deze omgeving 'gecraft' worden. Duidelijk verhaal. De Negativitron is een grote stofzuiger, en dan heb ik het niet over zo'n vriendelijke Henry. Zoals het een boosaardige stofzuiger betaamt, heeft Negativitron alle inwoners van Craftworld opgezogen, want laten we eerlijk zijn: je moet toch wat als je bent geboren als een duistere Dyson.

Het is aan Sackboy, de speler, om alles en iedereen te redden. Om dit te doen moet u lid worden van 'The Alliance': een geheime groep onder leiding van Larry Da Vinci. Larry is een uit karton vervaardigde drentelkondt, die gezellig mee gaat op avontuur. Als u zich veilig door alle werelden en levels baant, wint u en is alles weer zoals vanouds. Dt, is LittleBigPlanet 2.

Klik voor vergroting (1280x720)

Screw the story

Het verhaal zal de meeste gamerts echt een dikke worst wezen, juist omdat het flinterdun is. LittleBigPlanet 2 draait om de gameplay en -voornamelijk- om de community. Voor wie het niet weet: in de game zit een editor, en die is de sleutel tot het succes van de LBP-games. Eigenlijk is de storymode n grote demonstratie van wat er met de editor te maken is. Maar voor ik over ga naar de editor, nog even de storymode. Het mooie van LittleBigPlanet, iets dat ook in deel n kon, is het samenwerken en spelen. Elk level van de storymode is met twee, drie of vier mensen te doorkruisen. Of deze kompanen bij u in de kamer zitten, of verspreid over de wereld, maakt niets uit. Cop kan altijd en is (soms) ook nodig. Ieder level heeft 'collectables'. Dat zijn stickers, materialen of bijvoorbeeld een kekke bril voor uw Sackboy. Met de stickers kunt u in de bestaande levels extras unlocken en de materialen die u verzamelt kunnen weer gebruikt worden in de editor. Er zijn echter ook verzamelobjecten die uitsluitend te bereiken zijn met meerdere spelers. Daar zijn vaak twee spelers voor nodig, soms zelfs vier. Samenwerken is dus noodzaak voor 'verzamelmonkeys' zoals ondergetekende.

Klik voor vergroting (1280x720)

Online moet

Net als Gran Turismo 5 is LittleBigPlanet 2 continu verbonden met het Internet. Zo kunt u uw LBP-friends zien, berichten versturen en op ieder moment bij elkaar het level induiken, mits beiden dat willen natuurlijk. Het enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat er soms door de 'online-check' een kleine lag kan ontstaan tijdens het spelen. Al is het maar een halve seconde, je merkt het. En dat is kudt. Zeker als je net een sprong moet timen. Goed, verder is het online soms wel eens schrikken. Er zijn namelijk lui die het tof vinden om hun vette kanis op de foto te zetten en levels ermee vol te spammen. U bent gewaarschuwd. Bovenstaande puntjes zijn ook echt de enige nadelen van online spelen. Bij het begin van elk level uit de storymode kun je kiezen tussen 'solo' spelen of iemand anders 'joinen'. Ik weet niet of het aan mijn naam ligt, gewoon JungleJack_GMRT, maar van de ruim dertig verzoeken die ik stuurde, is er nog nooit n geaccepteerd. Gelukkig heb ik wel mensen in mijn val kunnen laten lopen en heb ik dus genoeg online kunnen spelen met anderen, en dat was erg leuk.

Klik voor vergroting (1280x720)

More levels!

De grootste kracht van LBP is de community en de daarbij horende editor. Als die niet in LBP zaten was de game niet meer dan een leuke platformer. Inmiddels zijn er al meer dan 3,6 miljoen levels door gebruikers gemaakt, en dat is cht heel veel. Levels kunt u aanbevelen, het is mogelijk om comments achter te laten en de leaderboards houden netjes bij wie de constructies gemaakt heeft.

Klik voor vergroting (1280x720)

Te veel om op te noemen

Er zit te veel in LittleBigPlanet 2 om alles op te noemen. Voor de mensen die deel n in huis hebben en nog twijfelen over deel twee, zijn een paar 'over-de-streep-trekkers' aanwezig. De storymode is langer, er zijn meer karakters en vooral de editor is enorm uitgebreid qua mogelijkheden. Natuurlijk is ook de 'grappling hook' nieuw, zodat u kunt rondslingeren door sommige omgevingen. U kunt racen, puzzelen en er is inmiddels door iemand een heuse Zelda nagemaakt, er kan dus veel en veel meer. In de editor is de 'direct control seat' vervangen voor een 'controllinator'. Een nieuw onderdeel waarmee u nog beter kunt bepalen wat de gevolgen en reacties zijn van spelershandelingen. U kunt zelf scnes maken die voor een level afgespeeld worden; door gebieden aan elkaar te 'linken' ontstaat een hele chain van levels. Er is ook nog ondersteuning voor Move, er zijn speciaal tien levels gemaakt om in te 'Moven'. Kan ik kort over zijn: werkt goed en is leuk om te doen.

Waarom wel?

• Omdat dit de beste platformer is die u in tijden heeft gespeeld

• De mogelijkheden eindeloos zijn door de uitgebreide editor en toegevoegde mogelijkheden

• De game ziet er ook gewoon nog eens super uit. Ja, kleurtjes en vrolijkheid, maar dat hebben we allemaal wel eens nodig.

• Waarom niet?

• De besturing wil nog wel eens frustreren of uw Sackboy komt vast te zitten op het moment dat u het net niet kan gebruiken

• U houdt niet van platformers

• U heeft even geen geld meer
  • Dus ja...

U merkt het, de game is gewoonweg goed en bevat eigenlijk alles wat je je kan wensen van een sequel en een platformgame in het algemeen. Er zijn wat minpuntjes, maar die wegen niet op tegen het plezier. Als u zelf niet echt van bouwen houdt, zoals ondergetekende, is er nog steeds erg veel te doen, dat u deze game niet met een uurtje of tien weglegt. Zeker niet als je een itemverzamelaar bent!

Cijfer: 9

LittleBigPlanet 2 is gemaakt door Media Molecule en wordt uitgegeven door Sony himself. De game is Playstation 3-exclusief.