Naar Navigatie
POWERED BY GS© INFO

reviews

DLC - Dungeon Defenders, Dead Space, Sarien.net

Uw wekelijkse kleine dosis iOS-games en een update over de nog steeds geluidloze Sierra classics door Martin Kool. Er zijn veel klachten geweest over het ontbreken van games voor andere mobiele platformen. Onze reactie daarop was 'kom maar op met je review!' het resultaat blijft nog uit, maar de uitnodiging staat nog steeds open. Deze week een RPG Tower Defense-combi en de iOS-versie van Dead Space. Het is niet wat je denkt trouwens.. (lees: niet kudt).

---

In deze iOS round-up

Dungeon Defenders - In een woord: Wennen - Gemaakt door: Trendy Entertainment (TE) - Kost momenteel: € 3,99 (universal)

Dead Space - In een woord: Ranzig - Gemaakt door: Electronic Arts - Kost momenteel: € 5,49 (iPhone) € 7,99 (iPad)

Sarien.net - In een woord: Happy - Gemaakt door: Martin Kool - Kost momenteel: Nix

Dungeon Defenders - Cijfer: 6.0

Een combinatie van de genres Action RPG en Tower Defense lijkt onwaarschijnlijk, maar TE is er aardig in geslaagd, al is het niet zonder kleerscheuren. Een aantrekkelijke online Coöpmode en ondersteuning voor Gamespy en Game Center prikken de kers op een vreemde, maar lekkere, taart. De cartoony graphics, die veel aan Overlord doen denken, zijn aardig gepolijst dankzij de Unreal Engine. Voor de aanhouder een winnende game. Nu ben ik, wat iOS-games betreft, niet de beste aanhouder, waardoor de game op mijn iPad voorlopig even niet het licht zal zien.

'Virtual D-Pad controls' zijn me altijd al een doorn in het oog geweest (hulde aan Dead Space voor full-creen controls bdw) maar de combinatie met de vele knoppen in het beeld maakte me al snel minder enthousiast. Tussen de interface door ben je op zoek naar omgeving waarin de gameplay plaats moet vinden. Toch was het de hoge leercurve die het, voor mij persoonlijk, de das om deed. Kijk eerst even naar de tutorial voordat je verder leest zodat je precies begrijpt wat ik bedoel.

Dit is de enige uitleg die je krijgt, zonder tussenpozen. Zelfs zonder de mogelijkheid het geleerde in de praktijk te brengen vóór je weer iets nieuws leert. Filmpje kijken en het diepe is waar je ingepleurd wordt. Na de eerste keer kijken was “WTF!” het enige wat ik nog kon zeggen. Enter de aanhouder: als je over deze drempel heen kan stappen, hou je een game over die veel voldoening geeft en bakken pret als je het met drie vrienden erbij speelt.

In mijn intro staat ‘voorlopig even niet’. TE heeft al laten weten dat ze grootste klachten aan gaan pakken. De hoop is gevestigd op controls zoals je die bij Chopper 2 ziet. De interface op je iPhone, het beeld op je iPad. Dat zou voor mij de drempel voldoende verlagen om eens dieper in de game te duiken. Voldoende om de voldoende een dikke voldoende te maken.

Dead Space - Cijfer: 9.0

Wie denkt dat de iOS-versie van Dead Space niet meer dan een smaakmakertje is voor Dead Space 2 slaat de plank mis zoals je dat met een honkbalknuppel doet.. 30 meter onder water. In de tijdlijn begeeft de game zich tussen de huidige twee consoledelen. Wat kwaliteit betreft kan het zich zelfs met die delen meten, al zou ik het spel op die consoles een punt minder hebben gegeven. Het is juist de iPad (en in mindere mate de iPhone) waar deze game met kop en schouders boven de rest uitstijgt.

De graphics komen in de buurt van Infinity Blade, maar in productiewaarde kan het op iOS weinig gelijken vinden. Veel wapens, veel bloed, veel verhaal, veel sfeer, veel angstzweet (dat van jou). Zoals bij de meeste iOS-actiegames zitten ook hier je eigen vingers soms in de weg. De irritatie blijft echter beperkt en trekt je nooit abrupt uit de rijke beleving. Zo volledig en gepolijst als Dead Space is, zijn er maar weinig te vinden in de App Store. Ik durf het te zien als een teken aan de wand voor de volwassenwording van de iPad als een serieus te nemen gamesplatform (komt u maar Apple flameboys, fik maar af :) ).

Vanwege de beperkte ruimte hier, een meer uitgebreide review van Classic L337:

Sarien.net is deaud... Lang leve Sarien.net!

Toen übercreatieve codeur Martin Kool zijn Sarien.net lanceerde ging zijn eerder besproken creatie snel de wereld over. Op het nog ontbreken van geluid na, was iedereen het eens over de prachtig uitgevoerde boekenplank vol Sierra-klassiekers. Maar iets gratis kunnen spelen waar blijkbaar veel vraag naar is kon niet lang goed gaan. Geheel naar verwachting liet Sierra een zogeheten 'Cease and Desist'-brief zenden door hun team advocaten.

Jammer, maar geen verspilde moeite, aldus Martin. Zijn uitstekende HTML5-programmeerwerk was opgevallen en opdrachten stroomden binnen. Eind goed al goed? Nee, beter. Sierra heeft nu alsnog officieel toestemming gegeven voor de reeks iPad-geoptimaliseerde Web Apps. Lees het hele avontuur (neem de tijd) op Mr. Kools eigen site. Mooi verhaal met een happy end.