Naar Navigatie
POWERED BY GS© INFO

Preview

Gezien - L.A. Noire

Tot een week geleden was L.A. Noire nog helemaal nergens te bekennen op mijn radar, zo laag vloog het. De vroege trailers en het hele sfeertje deden me vooral denken aan Mafia 2, en dat was het toch ook niet helemaal. Bovendien leken de graphics verouderd en die zogenaamde MotionScan-techniek... Dat was toch gewoon marketingpraat? Vorige week ging ik langs bij Rockstar om de game, waar ik toen nog altijd geen hoge hoed van op had, 'hands-off' te checken. How wrong I was...

---

Klik voor vergroting (665x373)

L.A. Noire speelt in het Los Angeles van 1947; een stad van sterren en mensen die ofwel dichtbij die sterren willen zijn, of zelf beroemd willen worden. Dit alles gedrenkt in drank, drugs, corruptieschandalen, kleurrijke moorden die de media beheersen en... jazz. De hoogtijdagen van Hollywood zeg maar. Als oorlogsheld Cole Phelps klim je door de verschillende afdelingen van de LAPD en promoveer je - als je het goed doet tenminste - van verkeersagent tot detective. Cole wordt gespeeld door Aaron Staton, die je misschien kent uit Mad Men waarin hij Ken Cosgrove speelt. De game draait primair om het oplossen van misdaden en het oppakken van de bad guys. Dat doe je door geheel in de stijl van die periode onderzoek te doen en betrokkenen te interviewen. Niks geen CSI-teams met apparaten die bloedspetters en DNA analyseren; je moet zelf aan de vieze onderbroek ruiken om te achterhalen of het slachtoffer verkracht is. Nou ja, bij wijze van spreken dan.

Het aantal, en de soort, vragen die je een verdachte kan stellen hangt in ieder geval sterk af van het onderzoek dat je op de betrokken voorwerpen hebt gedaan. Aan de hand van verhoren kun je dan wel (of niet!) achter de locatie van andere voorwerpen komen, enzovoorts. Dat alles leidt uiteindelijk tot de beschuldiging en arrestatie van een persoon, meestal gepaard met een shootout met eventuele bodyguards of - in het geval van het demolevel dat wij te zien kregen - de mafia die achter dezelfde gast aanzit. Hoe de verschillende zaken zich uit gaan spelen is natuurlijk nog maar de vraag, want van een lineair verloop is geen sprake. Je kunt bijvoorbeeld ook de verkeerde beschuldigen of, door een verdachte of getuige te beledigen (of juist tè zacht te behandelen), cruciale details missen.

De eerder gereleasete gameplaytrailer die goed laat zien hoe je te werk gaat in de game

MotionScan

Dat interviewen is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de game. Op het moment dat je als Cole een verdachte aanspreekt kijk je die recht in het gezicht. Een gezicht dat levensecht is, want dankzij de MotionScan-technologie kun je iedere emotie van het gezicht aflezen, hoe klein ook. Diezelfde emotie dient vervolgens gebruikt te worden om te bepalen of de verdachte de waarheid vertelt, liegt of dingen achterhoudt, bijvoorbeeld doordat hij of zij nerveus rondkijkt en ergens aan loopt te frunniken. Dat gaat als volgt: je kiest een onderwerp uit Cole's noteblokje, Cole vraagt ernaar en de verdachte antwoordt. Vervolgens kun je kiezen uit een aantal opties. Kies je bijvoorbeeld 'Accuse', omdat je denkt dat hij of zij inderdaad liegt, dan zal Cole de verdachte onder druk zetten, waarna deze beledigd om bewijs vraagt (en je hem die naar sperma stinkende onderbroek onder de neus kunt wrijven). Kies je echter 'Believe', dan volgt er een soort 'bedankt dat u zo goed meewerkt'-praatje, wat in het geval van een slachtoffer in shock weer zijn voordelen kan hebben. Andere opties die wij te zien kregen waren 'Coax' (vleien) en 'Force' (forceren), maar er zijn er meer afhankelijk van de situatie.

Inderdaad, dat klinkt allemaal als doorzichtige marketingpraat die slechts één enkele scène uit de game beschrijft, maar verdomme het is waar! Alle interviews gaan zo. Ik heb al eens eerder aangehaald hoe groot de impact van goede gezichtsanimaties kan zijn op een game, onder andere in mijn reviews van Uncharted 2 en Enslaved. L.A. Noire slaat hier de spijker dusdanig hard op de kop dat we hier wat mij betreft praten over de nieuwe standaard. Alles onder dit niveau doet vanaf 20 mei, de releasedatum van L.A. Noire, simpelweg niet meer mee.

Klik voor vergroting (665x373)

Zwakke punten?

Naast zoveel goeds zijn er echter ook wel wat mindere puntjes op te merken. Zo zijn de straten wel gedetailleerd maar wat aan de lege kant. De A.I. is niets bijzonders en de shootouts zijn min of meer van hetzelfde niveau als in GTA IV, waarbij je jezelf dus tegen een muurtje plakt en één voor één vijanden doodschiet (en dan moet L.A. Noire het ook nog eens zonder beulen als automatische shotguns en raketwerpers stellen). Rockstar heeft altijd wel een duidelijk stempel weten te drukken op hun games als het op gameplay en looks gaat. Om bijvoorbeeld te zeggen dat GTA IV en Red Dead Redemption daarin enige overeenkomsten hebben zou een understatement zijn. Ook L.A. Noire lijkt erg veel op R*'s huidige generatie games. Hoewel ontwikkelaar Team Bondi een eigen engine schijnt te gebruiken, zou het om een aangepaste versie van RAGE kunnen gaan.

Klik voor vergroting (665x373) Klik voor vergroting (665x373)

Toch kan ik wel stellen dat het detectivewerk dat je in de game doet een dusdanig grote impact op mij had dat de game onmiddelijk mijn 'top 5 van 2011' binnendrong. Het is Heavy Rain meets GTA IV meets Cluedo, zich afspelend in een van de bizarste periodes van de Amerikaanse geschiedenis. Het lijkt fantastisch te worden; ik kan in ieder geval niet wachten tot we met deze game aan de slag kunnen.

L.A. Noire wordt ontwikkeld door Team Bondi en uitgegeven door Rockstar Games. De game komt 20 mei uit voor PS3 en Xbox 360.

Reacties

Zwakke punten: geen PC.

PC gamers zijn niet goed genoeg voor dit spel

Dit komt niet uit op de PC??!! Wat een bullcrap.

neem aan dat dit single player only wordt?
betekent dat 't ontzettend verleidelijk wordt om t illegaal te downloaden op pc als ie daarop uit zou komen, geldt eigenlijk voor alle rockstar games, dus ik begrijp wel waarom ze geen pc games meer maken, zeer jammerlijk.

of je gaat zwaar in de multiplayer of je meidt pc platform als je illegaal downloaden wilt stoppen als developer

Dit soort spellen speel ik alleen maar op de pc net als FPS. Klaar.

Dit is wel een game waar ik wellicht een ps3 voor zou kopen, ligt beetje aan financiele situatie, heb nu nog werk tot 15 maart :)

20 Mei is een Vrijdag, mooi na mn werk langs de gameshop en savomds tot de late uren spelen.

Nu moeten jullie eens kappen met het gezeik dat het niet op de pc te krijgen is.

Lijken wel een stel kleine kinderen die verdomme geen snoepje krijgen.

Ik doe ook niet moeilijk over het feit dat bepaalde titels niet op de Ps3, Wii, of weet ik veel wat uitkomen.

Als ik WoW wil spelen moet ik niet gaan lopen klagen en een goede pc aanschaffen.

Als jij met je Fiat Uno niet achter de stoere jongens aan kan crossen door de blubber moet je niet gaan zeiken als een bitch, dan ga je sparen en koop je een 4WD.

Jankerds!

Heb onlangs een PS3 aangeschaft en had mijzelf voorgenomen om ca. 1 jaar achter te lopen met game realeases. Zodat alle games voor 2 tientjes aangeschaft kunnen worden.
Dit wordt echter de uitzondering ben ik bang.

@Nacho
Het probleem is dat mijn PC geen Fiat Uno is, maar een fucking Grave Digger monster truck. Vervolgens besluit de hele auto branche daar geen onderdelen meer voor te maken. Da's lekker lullig, weet je. Liever een zeikert dan een regelrechte lul.

Boehoe... niet op de pc. Dat was vroeger een mooi argument toen een xbox nog 600 euro kostte.

Het spel zelf ziet er echt interessant uit. Maar ik voel de downloadable contact al hangen.

knuffedol
Ik ben geen lul, ik liet me even gaan, excuus.

Het punt is dat je beter een Ps3 kan kopen ipv erover te gaan zeuren.

Het is bijna bij elke nieuwe game hetzelfde gezeur.

Die heeft dit niet, en die heeft dat niet. Who cares?

@Nacho
Alright alright, maar het blijft gewoon een beetje naar. Vooral omdat Rockstar voorheen alle games ook gewoon uitbracht voor de PC. GtaIV een beetje laat, maar hij kwam er tenminste. 't Is gewoon jammer, vooral omdat ze zo hun oudste klanten in de steek laten. Ach ja, c'est ça.

@W2E
Dan is het verstandig om alvast aan een nieuwe hobby te gaan denken.

knuffedol
Klopt. Ik was even op en.wikipedia.org... aan het neuzen. En je hebt gelijk, Red Dead Redemption is niet op de pc verschenen. Vreemd.

Maar misschien is het niet meer lucratief genoeg om op pc dit soort games uit te brengen.

Er is trouwens wel een ding wat ik moet toegeven, en waarom ik misschien zoveel onbegrip heb.

Ik ben al sinds GTA 1 liefhebber en bezitter van een Playstation. Ik heb nooit moeite gehad om die games te kunnen spelen, daarom kocht ik altijd weer een Playstation. Ik wist dat Rockstar games er op uit brengt en natuurlijk deed ik het ook voor Metal Gear..

Snap je ?

@knuffedol: "'t Is gewoon jammer, vooral omdat ze zo hun oudste klanten in de steek laten. Ach ja, c'est ça."

Ik denk dat die 'oudste klanten' de Gaming industrie in zijn geheel al jaren in de steek hebben gelaten door de spellen gewoon te leechen. Wie de bal kaatst..

@ Nacho_Vidal 11-02-11 | 19:02
Miste je me zo erg dat je mijn rants maar ging nadoen?
Lievvv...

Fijn stukje om te lezen, nu krijg ik nog meer zin in de game. Wat [email protected], zegt, dit wordt een game die ik niet voor goeiekoop een tijdje na de release voor weinig uit Engeland laat komen. Hopelijk dat geld ook waard.

En, om op de discussie aan te sluiten. Ik heb als fervent pc-gamer een ps3 gekocht, juist om ook games als rdr en la noire te kunnen spelen. En uncharted, niet te vergeten. Is een investering, maar ik zou nu zelfs de voorkeur geven aan het spelen van dit spel op de ps3 dan op de pc. Zeker aangezien gta4 op de gekst mogelijke manieren op de beste pc's toch niet lekker wist te draaien.

Jammer dat deze titel niet uitkomt voor de PC. Had hem graag aangeschaft. Ik vind trouwens wel dat iedereen gewoon moet betalen voor games ipv illegaal downloaden en vervolgens gaan mieppen dat "er niks voor de pc uitkomt".

Ergens doen die gezichtsanimaties mij erg denken aan FMV games uit de jaren 90. Het contrast met de overige animaties en graphics is wel erg groot.

De gezichtsanimaties zijn op sommige momenten wel wat overdreven, of misplaatst.

Bijna alsof de beste man grijnst om je een hint te geven, in plaats van dat hij je te slim af is met een leugentje oid.

SvennusMax
Wannabe

SvennusMax
Wat een pussies he, of niet...?

@ Nacho_Vidal 12-02-11 | 01:28
Jazeker. Gewoon én een goede PC én een console in huis halen (nee, geen Wii, dat is geen console), dan ben je verzekerd van 95% van alle topgames. Heb je geen geld voor beide? Pech, gewoon wat harder en meer werken. Je zit toch alleen maar met je luie reedt achter de computer spelletjes te spelen.
Daarbij, alléén een console of alléén een PC is hetzelfde als elke dag hutspot eten. Of kaviaar. Maakt niets uit, het verbreedt je horizon niet bepaald en je hebt niet zoveel recht van spreken als het om de verschillen tussen deze platforms gaat. De uitzondering op die regel is de Wii natuurlijk. Als het er uitziet als een bak met stront, ruikt als een bak met stront en iedereen met gezond verstand zegt dat het een bak met stront is, dan zal het wel een bak met stront zijn. Vermengd met apenballen.

Zo op het eerste gezicht lijkt dit een soort combinatie van Police Quest en Grand Theft Auto, in dat geval ben ik erg benieuwd naar deze game. Het is alleen wel te hopen dat het dan wat meer Police Quest is dan GTA, zou wel weer eens een ouderwetse adventure game willen spelen.


Zoeken

Live Forumfeed

De actieve topics uit het Gamert Forum.
Naar het forum