Dikke pech voor de graphicshoertjes onder ons die alleen een XBOX 360 hebben! Volgens Patrick Söderlund, hoge pief bij DICE en de ontwikkelaar van Mirrors Edge, is de grafische top wat betreft de XBOX 360 bereikt. Althans, alles dat zij eruit konden trekken. Dat betekent natuurlijk niet dat een andere ontwikkelaar nog wat truukjes kan uitvoeren voor meer grafisch geweld. In een interview met The Official Xbox Magazine tijdens de afgelopen E3 vertelde Söderlund het volgende:
"Sony has a lot of good games this year. If you go to their booth, there's a very consistent, high quality product line-up and that will help them. [...] I do think that we'll see developers inside the organisation getting to understand the PS3 better and I think that we're getting more power out of PS3 right now. I think that we've maxed out the 360 but we haven't maxed out the PS3."
De PlayStation 3 heeft volgens Söderlund nog wel wat juice, maar wat de XBOX 360 betreft hoeven we geen spectaculaire graphics meer van hun te verwachten. We moeten het maar doen met hoe Mirrors Edge eruit zag. Is prima, zo lelijk was die game nou ook weer niet.
Reacties
Grafisch plafond bereikt?
Zullen we nooit achter komen he?
J.Dahmer 08-06-09 | 14:20
Alsof het daar om gaat. Weleens gehoord van gameplay ?
etienne 08-06-09 | 14:28
Als Gears of War slechts een fractie van de kracht van dat ding gebruikt dan lijkt me dat nogal onzin. Heb zelf een PS3 maar voorlopig zijn de spellen die op beide platforms uitkomen toch echt mooier en soepeler op de xbox.
Fragony 08-06-09 | 14:38
Je kan ook zeggen dat voor de 360 de spellen makkelijker te programmeren zijn...
08-06-09 | 14:42
@ etienne
Mongool.. Daar gaat het nu toch niet om!
denman 08-06-09 | 14:52
Geeft niks, kunnen ze zich eindelijk op de gameplay concentreren.
Fireheads 08-06-09 | 15:08
Ik denk dat de XBox360 inderdaad z'n beste tijd gehad heeft (qua nieuwe mogelijkheden). Dit neemt uiteraard niet weg dat er beslist een alternatief voor in de plaats zal komen. Als ze bij Micro$oft slim zijn, maken ze de nieuwe console backwards-compatible. Vergeet niet dat PC-hardware in de regel veel "minder lang" mee gaat als het op games aan komt. Feit is wel dat de XBox360 hardware minder spectaculair en minder revolutionair is als die van de PS3, echter heeft dit als groot voordeel dat Micro$ofts console veel toegankelijker is voor developers. Zelf zie ik het als volgt; de XBox360 is net een Citroen. Conclusie : Voor bijna iedereen toegankelijk, best comfortabel en doet ondanks de mankementen z'n werk redelijk. Qua prijs/prestatie een goed alternatief. De PS3 daarentegen is meer een Koenigsegg. Conclusie : Duur, snel, revolutionair. Minder toegankelijk, capaciteiten worden niet volledig benut (met een Koenigsegg op de openbare weg rijden is ook tamelijk zinloos...) ;-)) Als je naar het topic kijkt heeft het eigenlijk weinig nieuwswaarde. Iedere console heeft een bepaalde levensduur, hoewel de Playstation 2 het nog steeds goed uithoudt !
Titan T. Fox 08-06-09 | 15:13
Uhm....zijn er niet games met nog beter graphics?? ik noem bijvoorbeeld Gears of War 2? Het kan ook aan mij liggen hoor, maar de graphics van mirror's edge maakte niks goed..de gameplay was zo kut dat je niet kon genieten van de graphics.
ansjovis 08-06-09 | 15:26
@Titan T. Fox : als ze bij $on¥ (ook jouw geliefde merk kan op zo'n fanboy manier gespeld worden) slim zijn brengen ze snel een goedkope versie van de PS3 op de markt. Microsoft hoeft geen backwards-compatible console uit te brengen, ze zouden dan aan de library van compatible games kunnen werken. Jammer alleen dat er zo weinig interesse is in oude games op welk platform dan ook.
De PS3 doet vooralsnog niks dat op de 360 niet mogelijk is, alleen kan er meer troep op een BR-schijfje worden gepropt dan op een DVDtje. Maar kijkend naar MGS4 met z'n ontiegelijk vele laadschermen en 3 installaties per keer dat je de game speelt wissel ik dan liever een keer van DVD.
Voordeel dat Sony heeft is dat ze een aantal goede first party devs hebben die dus meteen veel uit de PS3 weten te halen, of het in ieder geval zo kunnen faken dat 't geweldig lijkt (zie killzone 2... gehypte meuk) terwijl Microsoft nog maar een handje vol first party devs bezit en een aantal daarvan niet bepaald geweldig zaken doen (Ensemble, Rare)
08-06-09 | 15:31
Wat, is het nou nog steeds niet mooi genoeg allemaal?
Dickstar 08-06-09 | 15:40
@ Titan T. Fox, wat een idiote vergelijkingen gast.
Elmexvandetandpasta 08-06-09 | 16:41
Ik denk dat het wel meevalt, vond persoonlijk gears of war 2 een stuk mooier dan mirrors edge. Als dat het maximum is ben ik wel tevreden, het is namelijk niet slecht voor een console. Buiten dat denk ik niet dat het op de ps3 veel mooier zal kunnen aangezien de x360 en ps3 vrijwel gelijkwaardige specs hebben (geloof dat de cpu van de ps3 ietsjepietsje sneller is dan de 360, maar dat valt te verwaarlozen)
PC kicks ass qua graphics, kan je met geen console tegenop.
Alfred E. Neuman 08-06-09 | 17:17
Waarschijnlijk bedoelde de CEO: ' Onze studio zit met Mirrors Edge aan het top van onze kunnen'. De graphics zien er niet uit, de gameplay zuigt, waardeloze game imho.
Het laatste beetje grafisch geweld trek je er naar mijn mening uit op een manier zoals Nintendo voorheen deed met Mode 7. Ik zie deze taak uitgevoerd worden door een Epic of een ID.
Enige wat de Xbox mist ten opzichte van de PS3 en de Wii op het show-offen is een echt goede platform game. Omdat in een dergelijke game het realisme totaal niet boeit heb je een mooi platform om je grafische kunstgrepen te laten zien.
BOER in een ford KA 08-06-09 | 17:25
op het bonusfilmpje van de E3 op gametrailers zeggen ze dat de piek van de 360 nog lang niet is bereikt en er nog niet aan een 720 wordt gedacht...
Theepel 08-06-09 | 18:16
@Elmexvandetandpasta : Natuurlijk is het een idiote vergelijking. Dit hele topic is onzinnig. De XBox360 is een jaar eerder uitgekomen dan de PS3. Door de komst van Sony's console zijn games met hoogwaardige graphics in een stroomversnelling gekomen voor beide consoles. Als je de specs naast elkaar legt, was te verwachten dat de XBox360 sneller tegen de grenzen aan zou lopen. So what ? Dit zal echt niet de laatste console zijn die Micro$oft zal bouwen hoor ! Daarbij; er zijn ook meer dan genoeg games die de capaciteiten van de XBox360 niet volledig benutten. Dat deze console grafisch op de top zit is dus een relatief begrip. Om even te reageren op Alfred E. Neuman; Consoles zijn primair gemaakt om te gamen. Titels die over 2 - 3 jaar worden gereleased zullen gewoon probleemloos werken. Hoeveel videokaarten, CPU's en geheugenmodules zul jij versleten hebben tot de volgende generatie consoles op de markt komt ? Ik speel de komende jaren games op 1920x1080 (Full HD) zonder de ellende van tekort komende hardware. Het feit dat de PS3 en de XBox360 dit zullen blijven volhouden (ondanks de relatief lagere specs die deze consoles hebben tegenover een gemiddelde game-pc) geeft toch aan dat PC gamers zo naief zijn om steeds weer geld uit blijven geven aan hardware upgrades terwijl de console-versie van de betreffende games het zonder extra investeringen gewoon blijven doen. Conclusie : PC gamers laten zich gewoon naaien door de game- en computerhardware industrie !
Titan T. Fox 08-06-09 | 18:35
@Titan T. Fox 08-06-09 | 18:35
Wat betreft het hardware verhaal moet ik je helemaal gelijk geven, pc-gamen is een dure bezigheid. Maar vergeet niet dat bepaalde games oa enkele shooters, rts'en en rpg's stukken beter spelen met muis en toetsenbord dan met een controller. Ik wil graag weten welke games en op welke console jij in full HD kan gamen, aangezien dat de meeste console-games die ik speel op ps3 en x360 (en dat zijn er nogal wat) geen full HD ondersteunen (hoewel het er bij 1280x720 ook uitstekend uitziet).
Kijk ook even naar het totaal plaatje: een full HD-tv + gameconsole kosten samen héél wat meer dan dat mijn pc heeft gekost (
Alfred E. Neuman 08-06-09 | 19:09
En toen was een deel van mijn comment ineens weg.....
Kijk ook even naar het totaal plaatje: een full HD-tv + gameconsole kosten samen héél wat meer dan dat mijn pc heeft gekost (nog geen 900 euro om maximaal te gamen)
Om nu te zeggen dat ik me door de industrie laat naaien...neen! Ik ben een gamert die graag zoveel mogelijk toffe games speelt ongeacht op wel platform.
Alfred E. Neuman 08-06-09 | 19:12
Klinkt redelijk logisch. De Xbox was 'in the long run' grafisch beter dan de PS2, omdat eerstgenoemde een jaar later uitkwam. Nu is het andersom. Het lijkt me nu alleen dat de verschillen minimaal zijn.
@ anoniempje @ 08-06-09 | 15:31
Ja, Sony kan je zo spellen. Erg logisch is het alleen niet, want geld heeft hebben ze weinig, in tegenstelling tot MS.
Stroopwafel 08-06-09 | 19:57
hm is 900 euro niet goedkoop vergeleken de kosten van het spul wat je elke paar jaar voor je high end pc moet kopen?
08-06-09 | 20:00
Oh wacht ik las het verkeerd. 900 euro was je pc... excuse moi :)
08-06-09 | 20:02
Oh wacht ik las het verkeerd. 900 euro was je pc... excuse moi :)
08-06-09 | 20:03
Killzone 2 maakt grafisch gehakt van alle 360 games.
B.A. 08-06-09 | 20:25
Uncharted en MGS 4 ook, wordt alleen maar erger voor microsoft. De games van Sony die nog komen moeten zul je op de 360 nooit tegenkomen.
H.M, Murdock 08-06-09 | 20:29
Elke generatie weer komen de mooiste games van developers die zich speciaal richten op één platform, developers die het geld en de tijd krijgen om nieuwe engines te bouwen speciaal voor hún games. Sony heeft het wat dat betreft deze generatie het beste geregeld, zeker wat betreft de hardware. Zij bieden hun devs heel wat meer toekomst dan MS, en ondanks populair bijgeloof blijkt ontwikkelen speciaal voor PS3 helemaal niet zo moeilijk. Het is geen toeval dat games als Ratchet&Clank, Uncharted, GT5:P, WipEout, MotorStorm, MGS4 en Killzone hun gelijken niet kennen op de 360. In minder tijd zijn Sony's exclusives grafisch gezien 'verder gekomen' dan de exclusives voor de 360, en dat beginnen Dice, EA enz. nu ook in te zien. De 360 veranderd in hun ogen van makkelijk programeerbaar leadplatform naar gelimiteerd blok aan het been...maar alléén wat betreft grafische meesterwerkjes, de average UE3-achtige multiplatformmeuk kunnen ze nog jaren blijven maken & verkopen. Maar indien ze écht wat nieuws & moois willen gaan maken voor consoles...enfin, kijk naar R*.
Videogames'R'us 08-06-09 | 20:46
De Full-HD tv had ik al een half jaar. Omdat ik te veel vakantiedagen had, heb ik daar via m'n werk die TV voor kunnen kopen. Mijn intentie om te gamen was er toen nog niet; dat kwam pas veel later. Daarom telt die TV niet mee in de aanschaf voor te gamen ;-)
Titan T. Fox 08-06-09 | 21:44
Onzin. Zelfs de SNES had aan het eind van zijn leven de mooiste games. Hetzelfde geld voor de ps-2 en zelfs psx. Beide consoles kunnen nog wat jaartjes mee. Sterker nog ik denk niet dat ze echt alles uit de xbox gehaald hebben.
Nesem 08-06-09 | 22:41
Zucht @ Videogames'R'us.
Er is gelukkig altijd wel iemand (jij dus) in dit soort discussies die aantoont dat het weer helemaal nergens over gaat. Noem mij een consolefreak; ik heb ze allemaal. Mogelijkheden zat om ze eens goed te vergelijken. Alle consoles hebben wat mij betreft games die op die betreffende console beter zijn dan op een andere. Maar ik wil met liefde even aan je laten weten dat je wat mij betreft poep praat. Je noemt een leuk rijtje games op die geen gelijken kennen op de 360? Motorstorm? Wat (lelijke) moddervlekken op je scherm en jij komt klaar? GT5:P een game? Gast - GT is na al die jaren nog steeds geen spel. Waar blijft GT5? Forza 4tw, wat mij betreft. En Killzone geen gelijke? Klopt. GoW2 is niet eens een klein beetje subtiel veel beter. Zo kan ik voor al je voorbeeldjes wel met een tegenbod komen - ding is; het blijft een kwestie van smaak, denk je niet?
engheltje 08-06-09 | 23:16
Ik vind en denk en bedenk en bler en toen ik zou als en mijn vader werkt toen speelde ik al op consoles.
Ben 08-06-09 | 23:38
Ik vind dat het gewoon tijd voor bier is.. kan dat ook?
Depress 08-06-09 | 23:55
@ allemaal die sukkels die nog denken dat xbox en ps3 gelijk zijn, of nog erger xbox beter (fragony! nog steeds poep wat je brengt zie ik)
kijk alleen al na killzone2 of infamous, die zijn het levende bewijs dat de xbox al lang niet meer kan tippen aan de grafics van de ps3!
maja droom ook ma lekker verder, als jullie allemaal nog steeds denken dat deze consoles gelijk zijn, ben je niet wijs.
oh ja en @ engheltje: met dit soort dingen gaat het niet over smaak gast, ma over hoe dik een spel er grafisch uit kan zien, niet wat jij van het resultaat vind:S
Joseph4820 09-06-09 | 10:50
engheltje je maakt jezelf niet echt geloofwaardig door te zeggen dat gow2 beter is als killzone........
09-06-09 | 13:02
@ Joseph - je typt niet alleen beroerd, maar je leest ook nog eens slecht. Jammer.
engheltje 09-06-09 | 19:55
braak@engehtje
Ja, gameplay is een kwestie van smaak, en nee, dit gaat over wat zit er nog in het vat wat betreft grafische kwaliteit. Niet onbelangrijk igv videogames, vooral nu we allemaal HD tv's halen...PS3 ies mauier en kan nog mauier, en xBox niet:) Ik heb het ook niet zelf bedacht, de beelden spreken voor zich. Neem van beide 10 tellen footage van intense gevechten, daar gaat het om, Killzone 2 spat van het scherm op een manier dat Gears of War of welk een xBox shooter nooit zou kunnen...anders hadden we die na 4 jaar wel gespeeld. De games laten het zien, wat grafiek betreft is de PS het meest belovend.
Videogames'R'us 09-06-09 | 23:53
Ik geloof niet meer in middle-gen grafische plafonds sinds:
Super Starfox
Super Donkey Kong Country
Resident Evil 4
Het venijn zit altijd in de STAART.
alex4allofyou 10-06-09 | 02:59
fanboys opgelet! blijf geen fanboy koop een playstation
TekNak 10-06-09 | 10:25