Ja jij ja! Kom er maar eens eerlijk voor uit vuil stuk vreten, jij verpest het voor de eerlijke, hardwerkende gameontwikkelaar. De Nederlandse jeugd is namelijk verslaafd, echt waar! En aan downloaden van torrents nog wel. Op 2 juni aanstaande staat de grootste subsidieverslindende-niets-kunnende club debieltjes uit de Nederlandse geschiedenis bij de rechter, stiching BREIN. Aldaar nemen ze het op tegen de populaire torrentsite Mininova, welke volgens de aanklager iets teveel auteursrechtelijk materiaal linken.
Om nog wat aandacht te leggen op de komende rechtzaak heeft het jongerenpanel van EénVandaag, Top-X genaamd (hippe naam zo met die 'X'), samen met Fuk! een onderzoek gedaan onder 3.500 jongeren. En wat blijkt? Men vindt het heel normaal om te downloaden. Ongeveer 93% van de ondervraagde download namelijk wel eens games, muziek of films. Nou kunnen ons die baggerfilms uit Crappywood of muziek van overbetaalde 'artiesten' niet zo veel schelen, maar op deze manier maken ze ook de ons zo aan het hart gaande games kapodt! Doe eens niet werkloze schobbejakken! Kom met je luie reedt van je bed, ga werken en koop die shit!
Reacties
Nou en.
25-05-09 | 09:50
Eerst goede games ontwikkelen, niet al die B shit welke de laaste maanden uitkomt op een enkeling na daarna prijzen omlaag dan gaan
we eens zien wat we doen !!!
25-05-09 | 09:51
Aangezien een game tegenwoordig even lang duurt als het halfuurtje bij de hoeren voor minstens net zoveel geld mogen ze eerst de prijzen wel is omlaag gooien.
Zeaui 25-05-09 | 10:03
LOL! Brein is duidelijk jaloers op haar Zweedse zuster. Wilt ook laten zien dat ze torrentsites kan aanklagen. Ben wel benieuwd hoe het proces met FTD gaat lopen eigenlijk.
Stroopwafel 25-05-09 | 10:05
FTD heeft toch weinig met torrents van doen?
Maar goed ik bepaal vaak aan de hand van een gedownloade game of ik t origineel aanschaf.
Betaal je 65 euro voor n game , kom je thuis propt m in je console en dan blijkt het een ongelovelijke schijt game te zijn.
gekkert 25-05-09 | 10:16
Ik doe het altijd zo:
Download een game
Speel de game
is de game €50,- waard? -KOPEN
Is de game €12,50 waard maar kost die alsnog €50?
Niet kopen
Dus als de game industrie alleen nog maar goede games gaan maken, word er veel meer gekocht
Floris 25-05-09 | 10:47
@Floris 25-05-09 | 10:47
Het probleem met die redenatie is, denk ik, dat het begrip "goede games" heel relatief is. Zonder die 90% crappy games vallen de 10% goede games ook niet op.
Met andere woorden: als de game industrie alleen nog "goede games" zou maken, zou je nog steeds maar een bepaald (klein) percentage ervan kopen. Want die zijn misschien nog net iets beter/leuker dan de anderen. Het probleem blijft, de lat voor games ligt alleen hoger (dus ze kosten meer geld om te maken).
MiLKUNi 25-05-09 | 11:15
lol hebben jullie zelf meegedaan aan dat onderzoek van EenVandaag? De vragen die ze stelde sloegen nergens op en iedereen met een beetje verstand kon na een paar vragen al zien dat het door een of andere noob in elkaar was gezet. Daarnaast maakte dat onderzoek geen verschil tussen illegaal en legaal downloaden. Net zoals jij in dit artikel niet doet.
Ja ik download wel is spellen, maar die kan je tegenwoordig ook online kopen. Het klopt dat er natuurlijk veel illegaal gedownload(klopt niet echt, want illegaal downloaden bestaat niet in nederland, maar ik kon er niks anders voor verzinnen ;)) wordt, maar naar mijn mening komt dat doordat de meeste games overpriced zijn. Als ik bijvoorbeeld 60 euro moet wegleggen voor 8 uurtjes spel plezier dan heb ik daar niet zo'n zin in. Daarnaast heb ik gisteren Plants vs Zombies op steam gekocht voor 10 euro. Daar heb ik nu al iets van 3 of 4 uur mee gespeeld en ik vind het nog steeds leuk.
Daarnaast moet nederland is duidelijk zijn wat nou precies wel mag en niet mag op het gebied van downloads ;)
evdbogaard 25-05-09 | 11:17
De officiele trailer van Modern Warfare 2 is ook al uit, had hier daarover wel iets verwacht inmiddels :( Ziet er zeer dope uit...www.modernwarfare2.com
Dept.X 25-05-09 | 11:38
Ja, ik download nou eenmaal games omdat ze de price tag niet waar zijn.
Moet ik 60 piek betalen voor Mirror's Edge, een game van rond de 5 uur?
Moet ik geld betalen voor een PC game, erachter komen dat hij ruk is, en vervolgens te horen krijgen dat ik 'm niet mag inruilen?
60 euro betalen voor een remake met een paar uur aan nieuwe content?
Ik heb zelfs Fallout 3 voor de PC moeten downloaden terwijl ik de PS3 versie al heb, alleen omdat Bethesda zich even laat omkopen en PS3-eigenaren uitsluit van content voor de game die ze rechtmatigd hebben gekocht(gelukkig komt die content nu alsnog naar PS3).
Nee, zolang games nog zo belachelijk duur zijn, de inruilvoorwaarden ruk zijn, en games steeds korter worden, blijf ik lekker aan 't downloaden geslagen. Ik bespaar m'n geld liever voor games die echt goed zijn, niet voor half-degelijke games die ik in een week uitspeel en daarna nooit meer aankijk.
Be-Em-We 25-05-09 | 11:53
Dus iedereen hier geeft toe dat ze slechte spellen spelen... lutsers
DaVinzi 25-05-09 | 12:09
Nee aambei je moet lezen.
Mensen downloaden om spellen te PROBEREN, als je het spel niet probeerd weet je ook niet of het spel slecht is hé.
Denk volgende keer eerst even na voordat je van die domme comments gaat posten en jezelf keihard voor lul zet !!
25-05-09 | 12:46
@ gekkert
Klopt. Dat heb ik ook nooit gezegd.
.
En nog steeds LOL @ het argument dat je zonder downloaden miskopen zou doen.
Stroopwafel 25-05-09 | 12:49
Ik ben veeeel erger, ik koop mijn games tweedehands! Precies hetzelfde effect. Fallout 3 CE voor 40 pleuro in de week van de release gekocht, Killzone 2 voor 30 euro op eBay, Assassins Creed voor een tientje, Far Cry 2 voor 20 euro... Geen extra verkochte games voor de grote bedrijven. Is dat dan wél ethisch verantwoord? Ik vind zelf dat je dan net zo goed kan downloaden, maar gezien ik toch liever het fysieke origineel wil hebben, is die (lagere) prijs het met toch wel waard (sowieso is de ps3 nog niet omgebouwd, maargoed :P).
Bushokje 25-05-09 | 13:04
Als games 25 euro waren zou ik 4 keer zoveel games kopen. Denk daar maar eens over na gameindustrie..
WiseGuy 25-05-09 | 13:06
Ik download alles. omdat 9 van de 10 games ultiem kut zijn.
Ik betaal graag voor kwaliteit. dat heb ik ook gedaan voor metalgear, COD4 en zelda (voor de laatste heb ik er een hele wii omheen gekocht omdat zelda koel is.)
Voor de nieuwe COD betaal ik de 60 euro lachend. mja voor alle troep die tussendoor komt heb ik mooie verbatims liggen.
Zweetzak 25-05-09 | 13:10
@bushokje, inderdaad als je het zo bekijkt ben je net zo erg als iemand die download, hebje helemaal gelijk in.
Je geld gaat namelijk NIET naar de gameindustrie maar naar degene welke de game orginineel aangeschaft heeft, deze geeft jouw geld
niet aan de ontwikkelaard dus verdienen ze er alsnog niks aan.
Erg mooie die, had ik zelf nog nieteens aan gedacht :P !!
25-05-09 | 13:21
Downloaden ftw kopen is voor mietjes.
Harrydedownloader 25-05-09 | 14:04
@ anonieme commenter
hahaha lutser
"Nee aambei je moet lezen.
Mensen downloaden om spellen te PROBEREN, als je het spel niet probeerd weet je ook niet of het spel slecht is hé.
Denk volgende keer eerst even na voordat je van die domme comments gaat posten en jezelf keihard voor lul zet !!"
Dus iedereen die downloadt koopt ook daadwerkelijk... yeah right... Verder: probeerD? Moet jij niet gewoon op school zitten in plaats van te commenten?
DaVinzi 25-05-09 | 14:05
Ik koop in hongkong, factorysealed regiovrij voor de helft van de prijs. En ik gebruik torrents, voor film en muziek, en muziek koop ik nadat ik dmv downloads heb gecheked of het album vet is...
Verloren Zaak 25-05-09 | 14:05
Goeie games zijn met een beetje marketing weken lang uitverkocht, en de opbrengsten zijn vaak groter dan grote hollywood films... Neem de GTA reeks als voorbeeld, of Halo, of Metal Gear, of moet ik nog even doorgaan?
Eerst downloaden. Trekt mijn pc het een beetje? Ja? Is het leuk? Ja? Is het het geld waard? Ja? Kopen! Niks mis mee op die manier.
chiel 25-05-09 | 14:11
@anon 25-05-09 | 12:46:
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' -- Terry Pratchett's Eric (boek :P)
Spellen downloaden om te proberen, vroeger hadden we daar gewoon demo's voor heur... Nu nog trouwens.
Dikke stierenschijt dus, maar ja, zelfrectificerend gedrag komt in alle gelederen van de samenleving voor. Met diezelfde mond praat je hopelijk niet zo tegen je ouders hoop ik?
Maargoed, Killzone 2 wacht.
Greetz
Bushokje 25-05-09 | 14:17
@DaVinzi, valt me op dat als mensen niets meer te vertellen hebben dat soort onzinnige dingen gaan zeggen.
Vraag me af als "jij zo druk bezig bent" waarom jij ook de tijd hebt om een comment terug te schrijven.
Je komt nu ineens met "Dus iedereen die downloadt koopt ook daadwerkelijk... yeah right... Verder: probeerD?", dat gaat helemaal niet
over je zinloze vorige comment welke je gepost hebt, omdat je daar niet op doelde.
Wel grappig dat ventjes van 12 dat soort dingen (Moet jij niet gewoon op school zitten in plaats van te commenten?) gaan zeggen om volwassen te lijken HAHAHA !!
opgepleurd 25-05-09 | 14:43
Oh ja, lutser
opgepleurd 25-05-09 | 14:43
@bushokje, Ja nice demo's lekker 1 level kunnen spelen waar de producenten dan het vetste level inproppen en je ook nog eens een
time limit hebt.
Nee demo's zijn inderdaad heel oke om te kijken of een game daadwerkelijk vet is + op een demo verdiend een ontwikkelaar ook niks, dus maakt het niet uit of je donwload en later koopt of dat je een nutteloze demo gaat zitten spelen.
opgepleurd 25-05-09 | 14:47
Zodra de prijzen met 50% omlaag gaan zullen mensen misschien weer meer spellen kopen. 50 pleuro voor 10 uur speelplezier is ook stelen.
Bobslee 25-05-09 | 15:51
wat een onzin die geldwolven zijn allang milionairs ik ga echt geen 60 euro betalen voor een schijt game. test um eerst wel daarna zie ik wel verder. gewoon links gelul
jahoor 25-05-09 | 16:02
Ik koop veel via Ebay. En dan na uitspelen voor meer weer verkopen via marktplaats. Heb je er plezier van en je verdient er ook nog wat aan. Downloaden...lutsers
veppie 25-05-09 | 16:19
@Jahoor
Tuurlijk, developers werken 2 of 3 jaar aan een game, maar ja, ze zijn toch al millionair he? Wat maakt 't, he?
Geloof je nou echt dat all die teamleden stuk voor stuk millionair zijn? Val toch dood, lutser...
Be-Em-We 25-05-09 | 17:15
Volgens mij kunnen rechtzaken m.b.t. illegaal downloaden nooit vruchten afwerpen.
Bewijs immers maar eens dat de game door de downloader zou zijn aangeschaft als downloaden niet kon?
Hetzelfde met films en muziek.
Ik heb bijvoorbeeld de film 'The Blob' gedownload en gekeken, bewijs maar eens dat ik de film zou hebben gekocht als downloaden niet bestond.
Nou ja, gekocht, je hebt naast de winkel ook nog de bios, de videotheek en de TV zenders.
Allemaal zijn ze potentieel de dupe.
Ik vraag me af: is het dan ook illegaal om niet naar de reclames tijdens de film te kijken?
Reclames lopen zo toch kijkers mis, en zij betalen de zender voor het uitzenden van films.
Reclame skippen = diefstal!!!!
25-05-09 | 17:37
Hier idem: eerst downloaden en als ie goed is kopen. Ga geen 50 euro aftikken voor een schijtgame!
prakkie 25-05-09 | 17:41
@hierboven: reclame skippen? ik doe niet anders! Ik ben de gelukkige bezitter van een DVD-speler met gehackte firmware, waarmee ik al die BREIN-troep subiet kan skippen. Geen wachttijden, geen BREIN-filmpjes en andere copyright-meuk of voorfilmpjes voor deze jongen, maar straight to the real thing: the MOVIE. Man man, wat ben daar blij mee!!!
prakkie 25-05-09 | 17:45
Volgens mij was die enquete van Top-X een regelrechte ramp. Op Tweakers werden ze uitgelachen vanwege hun suggestieve vragen en slechte enquete. En dan toch nog uitzenden om sentimenten te creëren, knap hoor.
Framoes 25-05-09 | 19:47
Ik vind dubbelklikken toch chiller dan naar de winkel toe fietsen.
eeeland 25-05-09 | 21:51
Het moet maar eens afgelopen zijn met dat schijnheilige gedoe, spelontwikkelaars verdien zeer riant, zelfs met alle downloaders. Deels hun eigen schuld ook nog dat mensen downloaden, als je een nieuwe game niet eens kan uitproberen ben je wat mij betreft niet erg slim bezig. Ik koop ook geen films waarvan ik niet weet of ze goed zijn. Bovendien hebben ze zelf hun vak gekozen.
tramp 25-05-09 | 22:57
@Be-Em-We
Jij krijgt zeker alles van je pappie en mammie? en zoals al meer zeggen die game ontwikkelaars verdienen meer dan jij denk!
tot en met 30 euro vind ik duur zat.
btw val zelf dood
jahoor 26-05-09 | 00:01
Goed om te weten ook die die poll nogal rigged was ?
Henk_ 26-05-09 | 00:11
Inderdaad nog een punt om te downloaden:
Je hoeft niet op de fiets in de regen naar de winkel, je hoeft niet online te bestellen en te wachten totdat jou game eindelijik weer
leverbaar/op voorraad is. (op steam na dan, dat werkt perfect, maar al je games zijn digitaal en hebben dus geen hoesje, das voor de kopers weer een must !!!).
Dus nu de anti-downloaders weer ;)
opgepleurd 26-05-09 | 10:22
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.
Bron: Wikipedia
I rest my case!
J.Dahmer 26-05-09 | 11:31
Naja ga nogsteeds naar mijn werk en pleur me pc net zo makkelijk uit om met mooi weer in de tuin te gaan zitten, ik maak me dus niet echt druk om een gameverslaving ;)
opgepleurd 26-05-09 | 12:35
@jahoor
Ik zal je zielige poging tot kwaadsprekerij maar van de hand wuiven.
Ik zeg niet dat game ontwikkelaars arme sloebers zijn, en ze zullen er wel een flink bedrag aan verdienen.
Maar als je ziet hoe bijvoorbeeld Stardock speciaal geen DRM op Demigod zet, en die game alsnog massaal gepirate wordt, kun je moeilijk aankomen met het argument dat ze dat geld wel kunnen missen. Doen publishers een goed gebaar richting gamers, worden ze alsnog keihard gebuttfuckt door downloadende lutsers.
En dan heb ik 't nog geeneens over indies gehad, die eindelijk het geluk krijgen om bijvoorbeeld een service als Steam achter hun te krijgen.
Games kosten nou eenmaal veel geld. Als 't je het niet aanstaat, kun je niet zomaar even het geld ophoesten omzeilen. Zo werkt het leven niet.
Een game uitproberen, fair enough. Maar wanneer je dom gaat lullen over te hoge prijzen en je gehele game-libraries download, ben je een gezwel in de maatschappij die denkt het recht heeft op iets wat hij niet betaalt. Tough luck, deal with it.
Be-Em-We 26-05-09 | 12:48
donder maar lekker op, ik download wat ik wil. Woon niet in fucking noord korea.
wtfgebeurdhierdan 26-05-09 | 14:43
Het feit dat mensen gratis aan games kunnen komen zorgt er voor dat ze eerder zullen gamen -> grotere markt.
Goeie games met dingen als special editions etc worden altijd gekocht.
grotere markt -> meer special editions -> meer winst
Lokado 26-05-09 | 16:30
Welke nerd betaald er dan ook voor spellen?
LenS 26-05-09 | 19:07
Downloaden mag toch...uploaden niet. DUS?!
Fietsenpomp 26-05-09 | 19:20
Hetzeflde product gratis kunnen binnen krijgen wil iedereen, dus daarom wordt er gedownload.
*usenet start op*
Sigvatr 26-05-09 | 19:25
Ik koop alleen goede games.
Jezzol 26-05-09 | 22:09
Je bent een dief van je eigen beurs als je alle spellen koopt, dat is pas schandalig.
Jimkorn 26-05-09 | 23:32
-weggejorist-
botzaag 27-05-09 | 00:13