De Xbox 360 mag dan meer exclusives hebben, toch worden de games die alleen voor de Playstation 3 zijn uitgekomen, een stuk beter beoordeeld door gaming sites. Gelooft u mij vooral niet op mijn woord als ik dit schrijf, maar check dit onderzoekje. De site IndustryGamers.com heeft een analyse losgelaten op de de exclusieve games voor de PS3 en de 360, en het verschil in scores is groot. Bijna de helft van de Playstation exclusives scoort een 8 of hoger, terwijl dat bij de Xbox slechts een kwart is. Bovendien is de gemiddelde score van PS3 exclusives gestegen in de loop der tijd, terwijl de scores voor exclusieve 360 games juist dalen. Leuke munitie voor de console wars, want 360-bezitters zullen er ongetwijfeld tegenin brengen dat multiplatform games over het algemeen beter geoptimaliseerd zijn voor hun console. Red Dead Redemption is daar weer een goed voorbeeld van. Al zegt het artikel uit de laatste link ook weer niet zoveel, aangezien het allesbehalve een gedegen analyse is. Wilt u écht elke pixel afzonderlijk tellen, dan kunt u het beste hier terecht. Mocht u liever plaatjes willen kijken omdat lezen zo vermoeiend is, kijk dan even op Allgamesbeta voor pica vergelijkingen.
Reacties
De PS3 versie scoort hier inderdaad duidelijk minder, volgens wikipedia is hij ook maar 640 ipv 720.
Maar bij de eerst volgende game kan dat zo weer anders zijn. Het hangt helemaal van de developer af.
De xbox heeft inderdaad meer exclusives wat ook wel weer verklaard dat er meer crap tussen zit want het zijn er meer dan 2x zo veel.
Wat ik mij ook afvraag hoeveel van deze exclusives nu ook echt exclusive zijn en niet 2 weken voor dat er toch ineens een release voor de rest komt.
RavenLiquid 19-05-10 | 14:08
stelling: het aantal P's (540p, 720, 1080) is ALLESCHbepalend bij de grafische kwaliteit van een game.
*klapstoeltje uitzet en klaar gaat zitten voor de komende bbq*
Joris von Loghausen 19-05-10 | 14:14
Zelfs absoluut gezien heeft de PS3 meer 90+ scores voor zijn exclusives.
Zealot 19-05-10 | 14:24
PS3 krijgt waarschijnlijk een hogere waardering omdat ze allang blij zijn dat er weer iets uitkomt voor hun console ;-)
Jax 19-05-10 | 14:32
Wat is dan de reden dat de ps3 versie minder mooi is? Op papier is de ps3 toch echt wel krachtiger dan de x360, helaas (voor de ps3 bezitters) blijkt het in de praktijk dus wel mee te vallen.
Moet trouwens wel effe zeggen dat ik Alan Wake er bijzonder strak uit vond zien voor een x360 game. Die witte herrieschopper kan toch nog wel meekomen wat mij betreft.
Alfred E. Neuman 19-05-10 | 14:39
Wat een onzin, die percentages. Zet maar de top 54 van de X360 tegenover de 54 exclusives die de PS3 rijk is en kom dan nog eens praten. Want daar gaat het om.
Naast de 360 top 54 heb je daarnaast dan nog de keuze uit een additionele 64 exclusives op de 360 die je al dan niet aanspreken.Op de 360 zijn die games er tenminste, en kun je dus tenminste die keuze maken.. en keuze is altijd beter dan geen keuze ;)
Dit nog afgezien van dat multiplatform titels vrijwel altijd beter zijn op de 360 b.t.w.
4nonymous 19-05-10 | 14:46
@Alfred E. Neuman
Dat komt omdat je beide een andere architectuur handhaven en de knelpunten ook op andere plekken zitten.
Het hangt er maar vanaf waar de developer goed in is, want je zult voor beide ongeveer de zelfde beeldkwaliteit kunnen krijgen als je maar weet wat je doet.
RavenLiquid 19-05-10 | 14:49
@Alfred E. Neuman
word developed voor de 360 en daarna geport naar de ps3.
Daegranos 19-05-10 | 14:51
@Alfred E. Neuman
Het schijnt zo te zijn dat programmeren voor de PS3 een stuk ingewikkelder is dan voor de X360. Als gevolg hiervan worden multi- platformgames in eerste instantie ontwikkeld voor de X360 en vervolgens geport naar de PS3, helaas lijdt de PS3 versie hier bijna altijd onder.
Als je dan weer kijkt wat er uit de PS3 te toveren valt wanneer er puur voor de PS3 ontwikkeld wordt (Uncharted2 en GOW3), dan komt de kracht van de PS3 weer goed aan het licht.
Bij die pica vergelijking is het verschil overigens ver te zoeken zeg.
René B. 19-05-10 | 14:54
@Alfred E. Neuman 19-05-10 | 14:39
Ook in theorie is de PS3 niet krachtiger.
De 360 heeft een (aanmerkelijk) krachtigere graphics engine dan de PS3 (ATi Xenos vs nVidia RSX). Bij het op het scherm getoverde beeld speelt de GPU over het algemeen de grootste rol.
De PS3 heeft in theorie wel een krachtigere CPU (IBM Cell: PowerPC singlecore, met 7 SPE's), maar tenzij heel specifiek voor de SPE's ontwikkeld wordt (wat de meeste developpers dus niet doen) veegt de triplecore IBM PowerPC van de 360 er finaal de vloer mee aan.
In de praktijk is de 360 dus zowel qua GPU als qua CPU de PS3 meestal te snel af.
4nonymous 19-05-10 | 14:56
Grappig dat gamert.nl altijd aangeeft dat het fanboys e.d. maar zielig vind, maar toch wekelijks dit soort dingen plempen om lekker veel reacties te krijgen. pfff
krokzak 19-05-10 | 15:45
@Joris von Loghausen: haha, ga er maar lekker voor zitten. Je snapt natuurlijk zelf wel dat dit niet klopt. Kijk bijvoorbeeld naar de laatste vergelijking screens van Red dead Redemption. Op de PS3 zijn de texturen van de vegetatie van mindere kwaliteit dan op de 360. Maar, dat niet alleen, de hoeveelheid is ook nog eens stukken minder. Op de 360 krijg je grasvelden op de ps3 dorre grond met afentoe een plukje gras.
Verder zie je dat de texturen in de diepte compleet wegvagen op de PS3. Op de 360 blijven deze veel beter overeind. Dan heb je nog de betere Anti-Aliasing voor zowel de geomtry als de texturen (sampling) op de 360. En de veel meer overdreven bump en normal maps verrijken het beeld ook nog eens.
Nou is het natuurlijk nu een vergelijking van de PS3 en 360, maar op 1 console gaat dit nog steeds op. Een 1080P zonder Anti-aliasing ziet er niet per definitie beter uit dan een 720P met Anti-Aliasing. En vice versa. Extra beeldpunten is leuk, maar niet alles bepalend.
doubledope 19-05-10 | 15:45
Ik zie geen tot weinig verschil in die plaatjes.
Ik zeg: Gamplay > Graphics.
W2E 19-05-10 | 15:47
Consoles op graphics gaan vergelijken is sowieso dom, spellen zijn alleen met een vergrootglas van elkaar te onderscheiden. Als je graphics belangrijk vind dan speel je games op de PC. Daarbij vallen de consoles echt volkomen in het niet.
Bubske 19-05-10 | 15:52
@Joris von Loghausen 19-05-10 | 14:14
Natuurlijk niet! Jij snapt echt niets. Het gaat om het aantal i 's (540!, 720i, 1080i)
*Biertjes opent en aanschuift*
-edit: proost-
Aad Teïst 19-05-10 | 16:05
@Aad Teïst
Interlaced is voor heaumeaux.
Jax 19-05-10 | 16:13
@ W2E
Juistem.
.
Maarrr, als ik dan weer World in Conflict aanzwengel, kan ik niet ontkennen dat de geyle graphics me niks doen. Sterker nog, wanneer mijn tactical nuke een complete karavaan van vijandelijke tanks verzwelgt in een nucleaire zee van bizar mooi weergegeven dood en verderf, gaat er toch wel wat strak staan in mijn broek. *De kelder invlucht voor steeds feller schijnende zon*
Phyla 19-05-10 | 16:13
@mensen die geen verschil zien: Jullie zullen toch echt wat beter moeten kijken. Gameplay > Graphics gaat normaal gesproken zeker op, maar de gameplay is op beide consoles hetzelfde. Het gaat hier juist om de grafische kwaliteit van de game op beide systemen en persoonlijk vind ik het verschil nogal opvallend groot.
doubledope 19-05-10 | 16:18
doubledope 19-05-10 | 15:45
Inderdaad, de verschillen zijn duidelijk. Bij sommige afbeeldingen zelfs op de 'thumbnails' ervan al. Voor de technische onderbouwing hoe dat nou toch komt: 4nonymous 19-05-10 | 14:56 :)
Voor de mensen die aangeven het verschil niet te zien: specsavers heeft tegen gunstige prijzen brillen en lenzen in de aanbieding.
4nonymous 19-05-10 | 16:20
@4nonymous
1) 54 + 64 = 118 en niet 114 (114 is het aantal exclusives op de xbox). En dan nog is het zo dat de PS3 wat 90+ titels ook in absolute cijfers bovenaan staat. Dan hebben ze 60 titels minder, maar toch de meeste in de hoogste categorie.
2) Keuze is altijd beter? Koop dan gewoon een Wii, daar heb je volop keus uit exclusieve bagger.
3) Multiplatform titels worden ontwikkeld voor de xbox (is makkelijker ontwikkelen) en dat zorgt dan idd voor matigere PS3 versies. Dat ligt dus met name aan de developers.
4) De gameplay blijft hetzelfde en games die wel voor de PS3 worden geoptimaliseerd zijn gewoon veel mooier.
5) Voor de meerprijs heb je aan de PS3 gewoon een console met meer functionaliteit.
Zealot 19-05-10 | 17:38
@ doubledope
Gameplay > Graphics...helemaal waar behalve dan dat de gameplay op beide consoles hetzelfde is. Zo vind ik persoonlijk de PS controller al bijna 15 jaar lang een kloteding en heb na een half uur spelen al kromme vingers, dit in tegenstelling tot een Xbox controller die ik urenlang non-stop vast kan houden. Het is maar net wat je voorkeur is.
Alfred E. Neuman 19-05-10 | 17:56
Ja, oké, maar doe nu de PC versie ernaast... mindblown!
/topic
RadioKies{~} 19-05-10 | 18:17
Alfred E. Neuman 19-05-10 | 17:56
Precies, zo ben ik zelfbenoemde pro op BF:BC1 op de ps3 van mezelf, terwijl ik met een xbox controller op de xbox van m'n maat nog geen boom kan omknifen. (op BC1 kan dat, met 5 knifehits, i.t.t. BC2).
De pc is voor shooters alsnog beter, maar telt niet mee in een ps3-xbox vergelijking.
BeerGod 19-05-10 | 19:37
Jongens geen ruzie maken, ik heb een Xbox 360 omdat ik de exclusives van dat systeem nou eenmaal leuker vind dan die van de PS3. Vroeger had ik een Xbox en een PS2 en ook toen had de Xbox mijn voorkeur. Dat heeft niets te maken met kwaliteit, maar puur met persoonlijke voorkeur. Oh ja, de PS3 kost veel duurder en is een lelijker aparaat dan de Xbox, dat dan weer wel...
gameon 19-05-10 | 20:12
al die mensen die xbox 360 spelen hebben gewoon geen tijd om aan zo een onderzoek mee te doen.. die ps3 mensen spelen hun exclusives amper en vinden vervolgens met google zo´n onderzoek xD
djjmria 19-05-10 | 21:49
Klopt helemaal, de exclusives voor de x360 zijn gewoon niet leuk, allemaal kiddieshooters. Daarop zijn maar heel weinig uitzonderingen (mass effect 2 bv) niet genoeg om het lelijke apparaat m'n woonkamer binnen te halen.
De PS3 mag wel de woonkamer in (de slimline natuurlijk, niet die grilloven.) Daar voor heb ik al meer dan een meter games in de kast staan. De meeste daarvan zijn ook voor andere platformen uitgegeven, maar een hoop ook niet, en dat zijn vaak wel de leukste. Denk aan Uncharted (2), God of War 3, Heavy Rain etc.
De "PS3 haz no gaemz" grap kan na eind 2009 wel omgedraaid worden.
cabbit 19-05-10 | 23:11
@cabbit
God of War heb ik nooit begrepen, ik heb die Chains of Olympus op de PSP (hoogst gewaardeerde spel op metacritic.com) en ik vind het echt ruk. Een simpele hack & slash in een mooi grafisch jasje. Die irritante Quick time events hebben wij mij betreft niets met gamen te maken en zijn een onderbreking van de toch al niet zo bijzondere spelervaring.
gameon 20-05-10 | 08:03
@cabbit
Heavy Rain is geen game maar een interactieve film, die overigens helemaal niet goed is. En God of War heeft enorm saaie gameplay (oh, hi quiktime events) en gaat alleen om de mooie beelden. Alleen Uncharted vind ik wel een leuke game, maar niet super, want ik houd nou eenmaal niet van shooters waarin je steeds weer in een ambush terechtkomt.
Voor mij heeft de Wii toch echt e beste exclusives (metroid/mario/zelda/MHT/SSBB/etc.)
Patatje Oorlog 20-05-10 | 10:30
@Patatje Oorlog
Das waar, Wii is uiteindelijk toch het leukste. Als je kijkt waar echte de meeste uren spelplezier in gaan zitten heb je het over titels als SSSB, Zack & Wiki en New Super Mario Bros.
gameon 20-05-10 | 12:03
God of War kun je natuurlijk wel of niet leuk vinden. Ik heb zelf de eerdere delen (PS2 en PSP) niet gespeeld.
Heavy Rain is natuurlijk wel een game. Bij een interactieve film kies je een einde, in Heavy Rain moet je snelle keuzes maken, actieknoppen halen en bewijsstukken vinden en oplossen (puzzelen.) Dat zijn allemaal spelelementen. Inderdaad is gameplay niet het belangrijkste in heavy rain, maar de sfeer, de keuzes en het verhaal zijn wel belangrijk, en goed.
Uncharted2 heeft inderdaad (zoals zoveel shooters) af en toe een ambush stukje, maar heel erg (storend) vind ik dat niet (lang niet zo erg als in bijvoorbeeld resident evil 5.)
De Wii heeft een aantal hele goede exclusives die ook eindeloos lang leuk blijven (mario kart wii ook bijvoorbeeld) maar ook heel veel shovelware die je ook exclusives kunt noemen. Beniewd hoe de wii zou scoren in dat percentage systeem.
cabbit 20-05-10 | 18:03