Vrij schokkend cijfer niet? Volgens de Business Software Alliance was er in 2008 voor bijna elke in de winkel verkochte PC game ergens anders op de wereld een of andere lul die hem voor graties downloade. Een verlies van maarliefst 53 miljard dollar voor de industrie. Schande! Ok, misschien toch niet zo heel schokkend aangezien het tegenwoordig gewoon te bizar makkelijk is om een game te piraten, maar toch. Vroegah was dat wel even anders, toen moest je nog bij de computernerdkennis van je vader van die Twilight CDtjes gaan kopen, waar dan ook nog eens de helft niet van werkte omdat Windows 95 al helemaal een gatenkaas was. De uitgevers hebben zichzelf natuurlijk ook lelijk in de vingers gesneden met dat hele DRM verhaal. Het enige effectieve middel dat ze hadden bleek zo slecht ontworpen dat het nu een doodzonde is om in je game te stoppen. Dom dom dom. Anyway, 41% dus, een stijging van 3% ten opzichte van 2007. Grootste offender bleek China met een gigantische 80%, de kleinste Amerika met slechts 20%. Al denk ik niet dat ze bij laatstgenoemde te beschaafd zijn om te piraten, eerder te dom. Maar weet je wat pas echt schokkend is? De totale PC markt groeide in 2008 gewoon lekker verder.
Reacties
hopelijk blijft het niet stijgen. Straks komt er geen enkele game meer uit op de pc
stillebob 15-05-09 | 22:19
Nu niet gaan doen alsof die 41% aan games daadwerkelijk gekocht zouden worden, als ze niet gedownload zouden worden! Niet gekocht, betekent niet automatisch verlies.
DRM verhaal werkt niet, omdat het niet werkt, maar omdat het de mensen die he spel legaal kopen, er alleen maar problemen van ondervinden. Als je het illigaal download, ondervind je minder problemen zonder drm, dan met drm.
Als je ene game koopt, is ie gewoon van jou, en niet die 3x install schijt van EA-games.
Roy 15-05-09 | 22:28
Bij gebrek aan een fatsoenlijke demo en met achterlijke prijzen van fucking 50-60 euro krijg je dat.
Ik speel een gehackte singleplayer een paar levels en als dat leuk genoeg is om te gaan multiplayeren koop ik de game wel.
zak_hooi 15-05-09 | 22:33
Eigen schuld, dikke bult zou ik zeggen. Nu trekken de consumenten jullie een poot uit in plaats van omgedraaid, en dan word het ineens heel hard geklaagd :)
Cobra6 15-05-09 | 22:41
Kopen ies leuker.
Stroopwafel 15-05-09 | 22:42
kheb zelf stage gelope bij een gameshop en het zijn allemaal prijsafspraken ... eigen schuld dikke bult moet je maar niet 50/60 euro vragen voor een spel
jongens dat is 130 gulden bijna....
iedereen zou moeten downloaden vind ik..
ja toch 15-05-09 | 22:45
nou, 59% wordt dus nog netjes gekocht?
Vind ik best nog hoog. Als je EA mag geloven wordt voor elk verkocht spel, tien spelled gedownload.
15-05-09 | 22:46
Dat valt reuze mee inderdaad.
drijflijk 15-05-09 | 22:54
@zak_hooi 15-05-09 | 22:33
precies zo heb ik COD 4 gekocht...de enigste game die ik mijn 50 euro waard was.
weet iemand trouwens of die GOTY edition van COD4 een aanvulling is op de orginele game?
deafhaalchinees 15-05-09 | 23:10
Degene die games kopen doen ze uploaden via Torrents. Dus het ligt aan de koper. Of natuurlijk gewoon aan een slet bij de game industrie...
Glow 15-05-09 | 23:59
@ deafhaalchinees
Neen, geen toevoegingen.
En iedereen die download omdat dan de prijzen omlaag gaan, die snappen het systeem van de vrije markt niet helemaal. Zo'n slap excuus. Als mensen een vette game maken en jij er plezier aan beleeft, verdienen ze een beloning. Wel zo eerlijk toch? Maarja, er dienen natuurlijk ook ScOoTaHtJeS gekocht te worden, dus dan maar downloaden.
Stroopwafel 16-05-09 | 00:10
Ja, als ik van die Alliance was zou ik dat ook keihard roepen. Grappig om te zien dat (bijna) alle game producers nogsteeds elk kwartaal meer omzet dan het jaar ervoor behalen. Go figure.
@zak_hooi 15-05-09 | 22:33
Precies, denk dat dat de meest voorkomende wijze is, meest logische ook. Als je voor 8 euro een filmkaartje koopt en je blijkt die crap te vinden, ok. Een game van 50 euro, ja zoek het lekker uit
Thas 16-05-09 | 00:15
@ Thas
Dan doe je eerst je huiswerk voordat je een game koopt?
Stroopwafel 16-05-09 | 00:38
@ Stroopwafel
Ja en al elke in en out weten van de game? Inclusief spoliers? Naar mijn mening beleef je de meeste fun bij het spelen van een game als je er nog niets van af weet en voor een totale verassing komt te staan.
kees jenever 16-05-09 | 00:52
99% van pc-games is waardeloos en buggy.
Valt me vies tegen dat nog zoveel mensen zich laten oplichten als slechts 41% het inzicht heeft om te te betalen naar waarde.
Santax 16-05-09 | 00:54
ah de BSA zie ik nu pas. Dat is een soort van Stivoro voor game-maatschappijen. Zal dus wel gelogen zijn. Nouja niet zal, dat is gewoon gelogen.
Santax 16-05-09 | 00:55
@Santax
Ga jij eens heel gauw met je duplo spelen, n00b!
'TrauMa 16-05-09 | 01:10
Ze moeten niet zo janken, ze verdienen genoeg, mits ze maar de juiste games maken. Die kopiën boeien echt niet en iedereen geeft er wel eens wat aan uit, veel te veel op dat moment, dus download je er maar weer een paar om toch vermaakt te worden. Op een gegeven moment is het weer is tijd om wat er aan uit te geven en koop je weer is wat want origineel blijft erg leuk, zeker als er een dikke manual en van die maps bij zitten en zo, zeg maar extraatjes die de ontwikkelaar geen drol kost. Die kopiën houden volgens mij alleen maar de mood tot gamen in stand. Niet zo heel veel mensen kunnen 200 euro per maand aan games uitgeven, en een spel of 3 verslijt je toch wel in de maand mits je geen wow speelt zoals ik, lol. Want dan doe je al jaren met dat ene #%#spel wat maar leuk blijft maar waar je inmiddels ook al 3,5 euromeier voor neergelegd hebt in al die tijd. Maar da's alweer helemaal offtopic,
Tinus Trekveer 16-05-09 | 02:00
@zak_hooi: precies, zo doe ik het vaak ook. Nu kan ik me van dit jaar alleen niet herinneren dat ik überhaupt al maar één pc-game heb gespeeld (naast TMUF) die de multiplayer aanschaf waard was...
OldSkooler 16-05-09 | 02:10
't is net als met wijven, je telt er netjes 50 euro voor neer of je rost er een af in een steegje, maar des te meer je er afrost des te minder lekkere wijven er rondlopen.
Mindbendo 16-05-09 | 02:11
nachtvolk...ik speelde KillZone btw
16-05-09 | 02:12
Games die ik online wil spelen koop ik meestal meteen als ze uitkomen, omdat dat meestal niet gaat zonder gekochte CD key. (en terecht)
RPG's of andere singleplayer games download ik doorgaans eerst en als ik em echt cool vond koop ik hem later nog eens uit de budget-bak.
Zeuren over dat games zo duur zijn vind ik een beetje onzin;
Software maken is gewoon duur en het zou voor een bedrijf een enorm risico zijn om games gelijk bij de launch al voor bijvoorbeeld 20 euro te verkopen.
Het zou mischien wel kunnen, maar als de verkoop tegenvalt draaien ze verlies en dat risico kan je gewoon niet nemen als bedrijf.
Daarnaast wordt het geld wat er binnenstroomt natuurlijk weer gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe games :)
@Santax
Wtf; alle genres die er toe doen zijn of exclusief voor, of beter op de PC; MMO, RTS FPS.. als er al wat uitkomt voor de console is het niet te spelen zonder muis.en toetsenbord.
En ja, in software zitten bugs, maar net zo hard op de console en op de PC worden ze er uit gepatched met de tijd.
Zwitsalhoofdje 16-05-09 | 02:13
Ja, en gras is groen. Wat een gelul, World of Warcraft i presume?
16-05-09 | 02:18
-weggejorist-
bloedbak 16-05-09 | 07:37
@stillebob,
consoles ombouwen? dat percentage wil ik ook wel eens zien. Je PS2 modden, dat ging als zoete broodjes.
DanDatDus 16-05-09 | 10:09
Crazy Bytes iemand?
16-05-09 | 11:23
@bloedbak
Zo zo, laten we met z'n allen bij een game store werken, dan zijn we met z'n allen lauw! Dus jij bent een naaier die een key jat waar straks iemand voor zou moeten betalen? Figuurtjes als jij..
Daar is downloaden van een "gesharede" key niets bij.
Tjekker 16-05-09 | 11:33
Net of die 41% anders de game wel gekocht hadden... Zijn gewoon mensen die een game een paar dagen spelen thats it... Ik vind 59% die hem wel koop veel hoger dan ik verwacht had eerlijk gezegd.
jorickdd 16-05-09 | 11:48
Programma's als Steam maakt het illegaal downloaden van games al moeilijker, ik denk dat dit model de toekomst heeft (waarmee je je eerst verbinding moet hebben met het internet alvorens te kunnen spelen)...
Promo 16-05-09 | 12:55
@jorickdd
idd, ik download alles, maar veel speel ik een uur en dan gooi ik t weer weg. als ik voor alles zou moeten betalen, had ik meer dan de helft nooit gekocht. Als iets online moet (cod, wc etc) dan koop ik t gewoon, maar het moet t wel waard zijn. Als ik bijvoorbeeld een spel als Prins of Persia zou hebben gekocht voor 60 euro, voelde ik me wel heel erg afgezet, of wheelman, maar voor een spel als warcraft 3 geef ik graag 100 euro uit.. het moet het maar waard zijn
Neiltwo2 16-05-09 | 12:57
Bijna elke game die ik heb is gedownload. mn xbox en mn wii zijn gemod. puur omdat vrijwel elke game gigantisch KUT is.
COD4 heb ik met een smile 60euros voor betaald. gewoon omdat het goed was. Metalgear idem. Heel de Wii incl zelda contant betaald. mja de 'rest' is echt fukking hopeloos. er komen gewoon teveel graf spellen uit.
Doe maar gewoon weer kwaliteit afleveren. net als vroeger.
Zweetzak 16-05-09 | 14:37
kan mn bericht niet editen. De wii had ik alleen gekocht voor zelda. heb geen idee wie hem om dit moment van me leent.
Zweetzak 16-05-09 | 14:39
Hier geldt wel een beetje, hoe ouder, hoe minder er gekopieerd wordt. Mijn PS2 had ook een modchip 8 jaar geleden ofzo. Nu ik werk en lekker geld verdien ga ik niet eens proberen om die PS3 te modden. Ik koop wel een spel.
.
Mijn ervaring op de PS2 was ook dat je geen spel meer uitspeelde omdat je er zoveel in de kast had liggen.
-=PyP=- 16-05-09 | 14:44
Nee een PS3 modden heeft lekker veel zin.een blanco bluray heeft ongeveer dezelfde prijs als het origineel. plus de enige vette game die de PS3 heeft is metal gear.
Zweetzak 16-05-09 | 14:49
@Zweetzak
gewoon installeren op je HDD, voor 75 euro heb je een TB aan ruimte, beter dan 65 euro voor 1 spel ;) (en nou nog zorgen dat je ze gewoon kan installeren)
Neiltwo2 16-05-09 | 14:51
Ah, de Messiah chip voor PS2 zeker, ik heb nog een maat geholpen met solderen. Die had alle games en speelde er geen één meer uit, gewoon omdat hij wekelijks nieuwe games en te weinig tijd had.
Mijn PS3 koste 600 euro's en jaarlijks tel ik minimaal eenzelfde bedrag neer voor de games, en ik heb het er graag voor over. Kwaliteit mag wat kosten, zeker als het je #1 hobby is. Overigens kun je nu gratis Ragdoll Kung Fu downoaden in de US store en 5 min Uncharted 2 gameplay in HD vanaf Gamersyde. Briljante game, later dit jaar elke cent waard.
Games'R'us 16-05-09 | 15:09
Die 41% zou toch nooit legaal verkocht zijn... aan dit soort cijfers kan je niks afmeten.
Hellsmurfje 16-05-09 | 15:49
@ Santax en Zweetzak
Hoi. Doe maar even kijken: www.metacritic.com...
@ kees jenever
Nee lullo, met 'je huiswerk doen over een game' bedoel ik niet dat je de hele godvergeten Wikipedia-entry doorneemt. Trailertje, reviewtje, enz. Moet ik dat nog gaan uitleggen?
Stroopwafel 16-05-09 | 15:59
Steam heeft altijd wel leuke aanbiedingen van redelijk actuele games, nu met weekend deal COD5:WaW voor 25 ballen
loempie 16-05-09 | 16:42
Laat me raden, in de VS is het zeker veeeeel goedkoper om games te kopen? Daardoor kopen ze daar meer ipv downloaden
Aegir 16-05-09 | 17:41
Downloaden crimineel? 50/60 euro vragen voor een rond stukje glimmend plastic vragen, dat is pas crimineel. Ik durf te wedden dat wanneer de game industrie zijn prijzen drastisch verlaagd, laat zeggen tussen de 10 en 20 euro per game, de mensen geen eens zin meer hebben om de mooite te doen voor illegale games.
dutchdj 16-05-09 | 18:22
aan de mensen die zeggen dat 41% dat nooit zouden kopen... Als een spel de helft goedkoper zou zijn dan kocht ik meer spellen. op dit moment is mijn ratio meer 20% legaal 80% via torrents.
RadioKies{~} 16-05-09 | 19:04
@ dutchdj
Games voor die prijs kan hoor. Krijg je alleen schijtgames die binnen een maandje in elkaar geflanst zijn door een klein legertje van Oost-Europese kelderprogrammeurs. Want ja, er moeten mensen betaald worden he :) Bovendien is 50-60 euro voor een game een redelijke prijs, als je het vergelijkt met een standaard film (20-25 eurie, 30 op Blu-Ray) of album (15-25 euro).
Stroopwafel 16-05-09 | 19:19
"Vroegah was dat wel even anders, toen moest je nog bij de computernerdkennis van je vader van die Twilight CDtjes gaan kopen, waar dan ook nog eens de helft niet van werkte omdat Windows 95 al helemaal een gatenkaas was. "
Ha, das precies hoe het ging inderdaad, alleen ik hoefde ze gelukkig niet te kopen =]
amoano 16-05-09 | 19:24
@Stroopwafel
Ik vind 60 euro voor een game niet normaal. Zeker als er in-game ook nog reclame in zit mag de prijs zeker met 20/30 euro omlaag. Daarnaast zijn de meeste games gewoon saai en je kunt zonder een fatsoenlijke demo nooit zeker weten of je een goede en voor jou leuke game in handen hebt. Ik heb in mijn leven een paar spellen gekocht en wel allemaal nadat ik ze had gedownload en uitgespeeld. Die games vond ik de moeite waard om aan te schaffen, maar wel pas nadat ze 30 euro afgeprijsd waren. Als laatste wil ik ook nog even kwijt dat drm een hoop mensen (incusief mijzelf) pissed-off maakt omdat er allemaal onnodige crap in je game gebakken zit die de systeemeisen opkrikt (zie GTA 4) en vaak is het ook nog zo dat games (zie ook GTA 4) bij de release vol met bugs zitten en zo goed als onspeelbaar zijn. Lang leve Fairlight, Razor1911 enz..
Koning_poephoofd 16-05-09 | 20:56
-weggejorist-
EVIL CLOWN 16-05-09 | 21:16
Ach, het heeft ook een klein voordeel dat mensen eerder je game zullen spelen, aangezien ze het gratis kunnen downloaden, en zo meer naamsbekendheid opdoet. Als de game dan ook echt goed is, zullen er nog zat mensen zijn die de game orgineel kopen. En zo heb ik de afgelopen jaren heel wat titels orgineel binnen gehaald. 2008 was alleen niet echt een top jaar, met alleen CoD4, GTA4 en Fallout3 als orginele aanschaf.
Gojira 16-05-09 | 21:27
En terecht! Net als films, een 10tje hooguit maar echt geen 24 keiharde euro's.
Jan met de pet 16-05-09 | 23:19
Grappig, dat meer dan 90% hier zijn downloadgedrag gewoon goed probeert te praten. Terwijl iedereen gewoon weet dat games downloaden gewoon in principe hetzelfde is als wegrijden met een volle tank benzine zonder te betalen.
Reviews etc. zullen je van te voren waarschuwen als het een slechte game is en iemand die een miskoop doet heeft dat eerder aan zichzelf te danken.
Downloaden is niet goed te praten, probeer het ook niet, want dit hier ziet er wel heel zielig uit :')
Blazert 16-05-09 | 23:43
ik zie zo'n 50 doosjes, +/- 3000 euro hier staan.
IgameSoWhat 17-05-09 | 00:04
lol @ stroopwafel dat je reageert op die kiddies hier omfg terwijl je op gs redelijk volwassen lijkt hahaha ot: fuck jullie allemaal ik pirate alles en niet eens om het geld maar k ben gewoon te fucking lui om iedere week bij de dixons of wat dan ook te kijken vind je dat ruk ? das kut voor je .. vind je dat ok ? laten we een rondje spelen :D , momenteel doe ik x-men-origins: wolverine peace out gamert negerts
spoorjijwel? 17-05-09 | 10:43
lol @ stroopwafel dat je reageert op die kiddies hier omfg terwijl je op gs redelijk volwassen lijkt hahaha ot: fuck jullie allemaal ik pirate alles en niet eens om het geld maar k ben gewoon te fucking lui om iedere week bij de dixons of wat dan ook te kijken vind je dat ruk ? das kut voor je .. vind je dat ok ? laten we een rondje spelen :D , momenteel doe ik x-men-origins: wolverine peace out gamert negerts
spoorjijwel? 17-05-09 | 10:43
@Blazert
"Reviews etc. zullen je van te voren waarschuwen als het een slechte game is"
Ja maar helaas kun je niet op een review echt afgaan... die zijn zo vaak gekleurd (en nog betaald door uitgevers) dat je er toch niet op af kan gaan. Ook zijn zij een ander mens dan jij dus kunnen ze een spel anders beleven. Demo's zijn waardeloos in hun huidige vorm.
RadioKies{~} 17-05-09 | 13:56
ik koop alles via STEAM. geen gekut met DRM, geen gekut met cracks, handig universeel friend systeem en die weekend deals zijn goed kwa prijs.
Enige waar ik echt NOOIT een game voor hebt gekocht was voor me powermac toen ik nog mac os gebruikte. die spellen kut om te kopen want bijna niemand verkocht ze. (teminste voordat apple een yuppen merk was geworden). en ook nog eens zwaar overprized. spellen die voor de pc al jaren in de koopjes bak lagen, vroegen ze voor de mac versie nog rustig 65 euro.
17-05-09 | 13:56
Ik heb er alle begrip voor dat mensen PC games downloaden. Tegenwoordig moet je iedere 6 maanden nieuwe hardware kopen om net die 2 of 3 goede games met een fatsoenlijke resolutie en framerate te kunnen spelen. Als je daar nog eens de (schandalig hoge-) prijs van veel games bij telt, snap ik echt wel dat mensen liever downloaden. PC-games spelen is al een dure hobbie voordat je het spel eenmaal hebt !
Persoonlijk zou het toch goed zijn als gamedevelopers eens de game-engines optimaliseren. Dat ze nou zielig gaan doen dat ze minder geld verdienen zijn ze zelf schuld. Bedrijven als EA krijgen miljoenen van bijvoorbeeld nVidia ('The Way It's Meant To Be Played") om hun games te "optimaliseren" voor GeForce kaarten, om van de hoeveelheid toenemende sluikreclame en ingame commercials maar te zwijgen.
Games worden ook onnodig bagger in elkaar gestoken in overleg met hardwarefabrikanten om de verkoop van hardware te doen stijgen. Neem hier dat Micro$oft verhaal met Halo 2 wat zogenaamd enkel Vista compatible was in een zielige poging om Vista bij de gebruikers door de strot te duwen. Nu verkondigt Micro$oft dat bedrijven toch maar moeten stoppen met de uitrol van Vista en om maar naar Windows 7 over te stappen.
Een ander verhaal was dat zogenaamde "Vista-Capable" gedoe tussen Micro$oft en Intel, om van de anti-trust zaak tussen Intel en AMD maar te zwijgen (waarbij Intel winkelketens betaalde om AMD te weren)
Kortom; dat PC-games massaal worden gedownload valt enkel de gameindustrie zelf te verwijten. Grote hardwarefabrikanten en ook Micro$oft dragen hier hun steentje aan bij. De consument wordt op alle fronten besodemieterd en is het gewoon zat. De enige manier waarop men als consument enige manier van schade kan toevoegen aan deze grote bedrijven is door het niet betalen van hun producten en er toch gebruik van te maken.
Zelf heb ik een PS3 waar ik alle spellen netjes voor koop. Wel moet ik daarbij vertellen dat ik altijd een paar maanden wacht na
de release van een goede game, tot deze voor € 30,- of € 40,- zijn afgeprijst. Persoonlijk vind ik € 60 - € 80 van de zotte voor
een game, ongeacht hoe goed ie is. Met de komst van BluRay liggen goede DVD films voor een paar euro in de bakken bij de MediaMarkt, dus daar hoef je het ook niet voor te laten ....
Titan T. Fox 17-05-09 | 14:44
@ Titan T. Fox
amen
Je hebt volkomen gelijk ik ga deze maand ook weer een pc van 1000 euro in elkaar draaien. Mensen kunnen wel zeggen dat ik een mafkees ben en maar gewoon een ps3 ofzo moet kopen maar dat vertik ik. Ten eerste vind ik FPS met een controller vreselijk, en is RTS bagger op een console (kom nou niet met Halo wars enz. dat zijn slappe aftreksels van echte RTSen). En laten dat nou juist de enige twee speltypes zijn die ik speel.
stillebob 17-05-09 | 15:30
spelletjes op de SNES kosten vroeger ook 125 gulden, dus waar hebben we het over?
Jimkorn 17-05-09 | 22:14
@stillebob;
games spelen kost geld, logisch. De console-gamer heeft eenmalige aanschaf hardware (als er tenminste niks stuk gaat) en geeft geld uit aan games. De PC-gamer geeft geld uit aan hardware en geeft in de regel minder uit aan games. Wat dat aangaat zullen de gemiddelde kosten niet zo heel veel van elkaar verschillen ;-)
Vergeet ook niet dat grote gamebedrijven vermogens op bankrekeningen hebben (waar ze rente over krijgen) en aandelen nemen in andere bedrijven. Als 41% der PC-gamers de spellen download, zijn er inderdaad nog 59% betalende gamers. Veel spellen zijn vandaag de dag zowieso ruk; die zou je nog niet eens gratis willen hebben.
Misschien dat het massaal downloaden zulke bedrijven dwingt om innovatief en creatief te worden want hoe veel gamestudios kennen jullie die niet gigantisch veel last hebben van een zogeheten "writersblock" ?
Geld moet verdient worden, met de nadruk op VERDIENT. Het steeds weer grafisch oppeppen van uitgemolken games moet maar eens ophouden.
Maar wat "stillebob" zegt klopt; bepaalde genres zijn nu eenmaal ideaal op PC te spelen. De vraag aan iedere PC-gamer is; is het aantal nieuwe en goede games in je favoriete genre voldoende om steeds weer die nieuwe dure hardware te kopen ? Loont het zich nog wel ?
Bij mij hield het spelen van PC-games op, op het moment dat ik een foutmelding kreeg dat mijn videokaart een bepaalde pixelshader versie niet had. Was net 0.1 versie te "oud". Ik bedoel; WTF ? Allemaal van die pogingen om "nieuwe" hardware te verkopen die je dan "nodig" hebt.
Vandaar; eerst downloaden om te kijken of het spel uberhaupt wel werkt, anders ook zonde van je geld.
Titan T. Fox 17-05-09 | 22:19
Wat denk je zelf nou !!!
Met bedragen zoals 60 t/m 70 euro voor een game lijk ik wel gek, ik verdien met moeite 120 euro in de maan, waar ik een brommer,
telefoon abo, enz van moet betalen.
Voor deze bedragen is het gewoon niet leuk meer, een console of pc kost al een hoop geld + dat er tegenwoordig zoveel teringzooi
word uitgebracht, neem nou shellshock 2 kostte 60 euro en was het domste spel wat ik OOIT gespeeld heb, vervolgens kan je hem dus niet meer ruilen omdat je de serial geactiveerd hebt, snap ook niet waarom mensen downloaden man !!!
18-05-09 | 09:53
Om even op de ANTI-DOWNLOADERS terug te komen.
Niks downloadgedrag goed praten, ik weet dondersgoed dat het niet mag maar ik voel me er heerlijk bij.
Zoals eerder al gezegd werd is het nu eindelijk eens een keer de CONSUMENTEN welke de bedrijven uitmelken, en dan word er
inderdaad WEL geklaagd en worden er WEL stappen ondernomen.
Heerlijk gevoel om NIET te hoeven wachten totdat een game EINDELIJK eens in de EU word uitgebracht, lach me dood als ik naar de tv
kijk een een reclame van de aankomende release van een game zie welke ik al 1 á 2 weken in huis heb en aan het spelen ben.
Op dit gebied jammer jongens heb genoeg van de uitmelkerij van de cosument, de consument slaat terug !!!
18-05-09 | 10:02
Mooi voorbeeld zijn onze oosterburen (annex "lievelingsvijand"-) Duitsland. Daar worden veel spellen niet eens uitgebracht wegen een te hoog geweldgehalte of censuur (bloed wordt veelal verwijderd en sex, discriminatie of hakenkruizen worden "gepixeld" of gewijzigd).
Na al die geweldsdrama's op scholen zijn er warenhuizen die 18+ games weren. Van de ene kant een nobel initiatief, maar totaal onzinnig. De Duitse jeugd download de spellen zowieso al wegen censuur of koopt het in het buitenland. Daarbij vind niet iedereen hetzelfde spel genre leuk en hebben ook hier de meeste winkels maar een standaard aanbod.
Veel gamestudios hebben topgames op de plank liggen, maar gaan dan even lekker een half jaartje wachten tot Kerstmis of zo terwijl de fanatieke gamer met smart zit te wachten. En inderdaad, wat "zak_hooi" zegt boven aan de comments; van veel games is niet eens een fatsoenlijke demo. Demo's zijn oh zo belangrijk, al is het maar om te toetsen of je PC het uiteindelijke spel ook gaat afspelen op de huidige configuratie.
Maar, een ding is in ieder geval zeker (voor mij dan);
aan de gekochte games (ps3) heb ik veel meer plezier gehad dan aan de PC-games die ik vroeger wel eens downloadde.
Je leert een game wel extra waarderen als je er in geinvesteerd hebt.
Cheers!
Titan T. Fox 18-05-09 | 10:35
Daar heb je helemaal gelijk in, je waardaard het zeker meer MAAR dan moet de game wel te waarderen ZIJN.
Als ik een game goed vind koop ik hem uiteindelijk ook gewoon hoor, maar dan wel als ze voor 30 euri in de aanbieding zijn, niet voor het
achterlijke bedrag van 60 á 70 euro.
Ben het helemaal met Titan T. Fox eens, dat is de main reason waarom mensen downloaden !!
18-05-09 | 10:46
Tip :
Als je korting wilt op console-games (met PC-games weet ik het niet zeker..) ga naar Bart Smit !
Een oud-collega attendeerde mij daarop en het klopt inderdaad. Bartje Smit is in de regel tamelijk vlot
met het afprijzen van games.
Voorbeeld : Call of Duty 4 (Modern Warfare) GOTY (PS3) kostte 2 maanden terug bij Bol.com € 79,95.
Bij de MediaMarkt voor € 69,95. Uiteindelijk heb ik 'em bij Bart Smit kunnen kopen voor € 49,95.
Exact dezelfde schijf (GOTY).
Allemaal op dezelfde dag gechecked ! Een beetje rondneuzen kan je dus soms € 30,- schelen !
Gemakzucht kan dus ook veel geld kosten ;-)
Nog een tip : Als je een game wilt kopen maar niet het geduld hebt online te bestellen en te wachten,
neus eens online rond. Kijk waar jou game het goedkoopste is en print die website cq. advertentie uit.
Ga naar je plaatselijke MediaMarkt of andere grote winkel waar ze games verkopen.
Gewoon die verkoper even het printje onder z'n snuit duwen. Veel van die bedrijven houden de prijzen
onnodig hoog of houden de actuele prijzen niet goed bij. Mensen die niet beter weten geven er gewoon
het bedrag aan uit wat op het label staat.
Mij is het al een paar keer gelukt om games voor de prijs van online aanbieders mee te krijgen. Probeer altijd te handelen.
Bij de MediaMarkt gaat dat vrij goed. Als je 2 of 3 games wilt met een waarde van 150 euro, valt er meestal wel 10 of 20
euro vanaf te troggelen. Niet geschoten is altijd mis :)
Succes met afdingen ;-)
Titan T. Fox 18-05-09 | 14:16
Ik game alleen nog maar met de PC, console werd me te duur ;)
18-05-09 | 14:41
Games downloaden is gewoon jatten... en ik ben me er van bewust dat sommige games je geld niet waard zijn, maar je kunt vaak ook nog een game omruilen binnen 24 uur... dus alle tijd om even te checken of de game die je gekocht hebt je wel of niet aanstaat...
heb ik wel eens een game downgeload? ja, maar als ik het een toffe game vond, kocht ik het gewoon. wat iedereen die hierboven het downloaden goedpraat vergeet, is dat gamen niet een verplichting is. sowieso is de game-industrie een luxe industrie, dwz dat ze een doelgroep hebben van 25+, dus ja jammer als je maar 120 euro per maand te besteden hebt, maar daar liggen de uitgevers niet van wakker.
overigens is het downloaden van games in Nederland nog steeds niet illegaal, hooguit immoreel, maar ik beschouw het nog steeds wel als jatten. het uploaden is wel illegaal.
Bizz 18-05-09 | 16:53
Waarom kom je nou weer als enige duur lullen ??
Tegenwoordig kan bijna alles online en is het dus niet te ruilen omdat er zo'n cholera serial of wat bij zit, dat weet jij ook dondersgoed !!!
Ik zegt toch ook dat als ik een game tof vind ik hem gewoon koop !!
Als het de uitgevers niet boeit dat ik maar 120 euri in de maand verdien, boeit het mij niet dat ik mijn games download en hun niks op mij verdienen, zo kan je het ook zien !!
Jij zegt dat downloaden niet illegaal is, dat is zo MITS je NIET upload, dan ben jij zeker zo'n smiecht welke zeker download zonder te uploaden !!
18-05-09 | 18:12
Jongens, jongens ... houd het wel een beetje gezellig.
Iedereen moet voor zich weten of hij / zij games download of ze origineel koopt.
Wat 'Bizz" zegt over immoreel kan ik begrijpen, maar niet iedereen heeft daar dezelfde definitie van.
Downloaden is stelen. Dat het hier in Nederland (nog-) legaal is houden we even ter zijde. De motivatie dat de consument games download is uniek voor ieder individu.
Ik heb vorig jaar de PS3 gekocht omdat ik een next-gen console wilde hebben en nog steeds der mening ben dat de PS3 puur qua hardware geavanceerder is dan bijvoorbeeld de XBox360. Daarbij blijf ik ook bij mijn standpunt dat de PS3 kwaliteitief beter is ontworpen en ontwikkelt dan de XBox. Hierbij heb ik het feit dat ik moet betalen voor games meegenomen in mijn besluit.
De XBox is een prima console voor die mensen die misschien iets minder ruim bij kas zitten of gewoon principieel niet zo veel geld willen uitgeven aan een spelconsole. Daar is absoluut niks mis mee. Ik heb een paar goede vrienden die al jaren een XBox360 hebben en er nog nooit problemen mee hebben gehad. Feit is gewoon dat het ontwerp van die console niet goed is, zeker gezien het aantal revisies en aanpassingen die de console ondertussen heeft gehad.
Dat de PS3 een jaar later op de markt kwam heeft er ook mee te maken omdat Sony eerst bekende problemen (o.a. de warmteproductie van de interne voeding) wilde oplossen alvorens de console te releasen. Maar ook Sony laat steken vallen, al is het maar om de prijzen van games en de beperkte mogelijkheden in de PSN store.
De degelijkheid van de PS3 heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Ik wilde zonder stress of zorgen mijn games spelen. Vandaar dat de XBox360 af viel. Maar, over smaak valt niet te twisten. Beslist zijn er een heleboel Xbox bezitters die het tegendeel beweren, en daar is ook absoluut niets mis mee.
Een ieder moet voor zich uitmaken op welk platform hij / zij gamen wil. De een vind de Xbox360 de beste; de ander liever de PS3, Wii of PC.
Moraal van het verhaal; gamen moet leuk zijn. Betaalde games zorgen over het algemeen voor meer plezier. Kies je platform, heb geduld en koop uiteindelijk met korting. Als je wilt downloaden, prima, als het je hetzelfde plezier bereid als een gekochte game, wie ben ik dan om daarover te oordelen ;-)
Veel gameplezier !
Titan T. Fox 18-05-09 | 19:46